piątek, 1 lipca 2016

Otwarcie nowego Kanału Panamskiego

26 czerwca 2016 jest dniem formalnego otwarcia nowego, powiększonego Kanału Panamskiego. Trwająca od 2007 roku inwestycja, która początkowo miała zostać ukończona w 2014 roku została otwarta poprzez uroczyste przeprowadzenie przez Kanał, specjalnie na tę okazję przemianowanego na COSCO Shipping Panama statek klasy Neopanamax. Rząd Panamy wiąże z tą wartą 5 miliardów dolarów inwestycją duże nadzieje na ożywienie gospodarcze. Jednocześnie podnoszone są liczne wątpliwości dotyczące realizacji tej inwestycji i wskazywane zagrożenia, mogące ograniczyć możliwość pełnego wykorzystania potencjału nowego Kanału Panamskiego. Pierwszym z zagrożeń, relatywnie najbardziej zależnym od czynnika ludzkiego są wymiary nowego kanału. Infrastruktura zbudowana została w sposób nie pozostawiający zbyt wiele miejsca do manewrowania szczególnie w śluzach, które zaprojektowane są dokładnie na długość statków klasy Neopanamax oraz towarzyszących im holowników. Piloci operujący na Kanale przechodzą specjalne szkolenia mające przygotować ich do tych nowych wyzwań. Drugim potencjalnym problemem jest brak wody do wypełnienia nowej infrastruktury. Zmiany klimatyczne zaburzają gospodarkę wodną, co rodzi pytania dotyczące możliwości zaopatrzenia systemu śluz w ilość wody zapewniającą ich swobodne funkcjonowanie. Między innymi z tego powodu inwestycja została wyposażona w unikalny system odzyskiwania do 60% wody przy otwieraniu śluz. Więcej informacji tutaj.

2 komentarze:

Aplikujący pisze...

Jedynie rok poślizgu, nie jest tak źle :)

Maciej Nyka pisze...

właściwie to 2 lata. Myślę, że chcieli się wyrobić z rozbudową w krótszym czasie niż budowa samego kanału - 10 lat (1904-1914):) - technologia technologią a porządnie poganiani ludzie z łopatą i tak pracują najszybciej:).