W
dniu 15 listopada br. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok
w sprawie C-258/15 Gorka Salaberria Sorondo przeciwko Academia Vasca de Policía y Emergencias, w którym
uznał, że wymóg, aby kandydaci do szkoły policyjnej autonomicznej wspólnoty
Kraju Basków nie mieli skończonych 35 lat, nie jest przejawem dyskryminacji ze
względu na wiek w rozumieniu Dyrektywy 2000/78/WE, ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego
traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy.
Wyrok został wydany w związku z pytaniem
prejudycjalnym sądu najwyższego autonomicznej wspólnoty Kraju Basków,
postawionym w ramach zapadłej przed nim sprawy zainicjowanej przez osobę
zainteresowaną karierą w policji, która zaskarżyła ogłoszenie o rekrutacji kandydatów,
zawierające wspomniany wymóg nieukończenia 35 lat. Sąd odsyłający pytał o
interpretację kilku artykułów Dyrektywy 2000/78/WE w świetle okoliczności
sprawy krajowej.
W lipcu br. swoją opinię
przedstawił Rzecznik Generalny Paolo Mengozzi. Jak się okazało kilka dni temu,
sędziowie zasadniczo podzielili jego stanowisko. Rozstrzygającym przepisem
Dyrektywy, który może być podstawą omawianego i innych podobnych ograniczeń w
dostępie do zatrudnienia jest jej art. 4 ust. 1. Przepis ten zawiera wyjątek od
zasady równego traktowania w sytuacji „gdy
ze względu na rodzaj działalności zawodowej lub warunki jej wykonywania, dane
cechy [w tym przypadku wymóg nieukończenia 35 lat – WB] są istotnym i
determinującym wymogiem zawodowym, pod warunkiem że cel jest zgodny z prawem, a
wymóg jest proporcjonalny”.
TS
UE uznał argumenty przedstawiane przez Academię (strona pozwana w postępowaniu
krajowym) oraz rząd hiszpański, że analizowane ograniczenie wiekowe dla przyszłych
funkcjonariuszy policji ma na celu utrzymanie zdolności operacyjnej i prawidłowego
funkcjonowania służ policyjnych. W wyjaśnieniach wspominani uczestnicy
postępowania przed TS UE wskazali na starzejącą się strukturę pracowników policji,
która może zniweczyć powyższe cele. Ograniczenie wiekowe dla przyszłych
policjantów ma za zadanie przeciwdziałać tym zagrożeniem poprzez zmianę
struktury wiekowej w policji.
Przedstawiany wyrok nie jest zaskoczeniem.
Zarówno jeśli chodzi o prawidłową wykładnię wyłączenia w postaci „istotnych i
determinujących wymagań zawodowych”, jak i wcześniejsze orzecznictwo TS UE w
podobnych sprawach. W tym kontekście należy zwrócić uwagę nie tylko na wyrok w
sprawie C-229/08 Wolf, w którym za dopuszczalną
uznano górną granicę wieku 30 lat przy rekrutacji do technicznej służby
pożarniczej, ale także na wyrok w sprawie C-416/13 Vital Pérez, w którym za
sprzeczną z zasadą niedyskryminacji ze względu na wiek uznano górną granicę 30
lat na stanowisko funkcjonariusza policji lokalnej. W tej drugiej sprawie nie
wykazano bowiem czy takie ograniczenie jest proporcjonalne, np. tak jak to
zrobiono w przedstawianej sprawie, wskazując na określoną strukturę wiekową
dotychczasowych funkcjonariuszy, która uzasadniałaby dążenie do odmłodzenia
kadry, a w konsekwencji zapewnienia prawidłowej realizacji również zadań
wymagających bardzo dobrej sprawności fizycznej.
A moim zdaniem policjanci powinni być sprawni i musza mieć czas na nabranie doświadczenia, więc ograniczenie wiekowe jest akurat moim zdaniem dobre
OdpowiedzUsuń