Rainbow Warrior III |
W poniedziałek 9 września b.r. funkcjonariusze straży granicznej zajęli należący do Greenpeace statek Rainbow Warrior III i zatrzymali jego załogę. Tym samym przerwana została akcja mająca uświadomić konieczność ochrony klimatu i potrzebę odejścia od węgla do 2030 r.
Greenpeace wydało oświadczenie w zw. z protestem, wskazując m.in. że "w ciągu ostatnich dwóch lat import węgla do Polski wzrósł ponad dwukrotnie, do prawie 20 milionów ton. Co czwarta tona węgla kamiennego używana nad Wisłą pochodzi już z zagranicy. (...)Według ostatnich danych Państwowego Instytutu Geologicznego rachunek za importowany węgiel w 2018 roku wyniósł prawie 8 mld zł i był ponad 3-krotnie wyższy niż 2 lata wcześniej."
Aktywiści Greenpeace i funkcjonariusze straży granicznej, GW |
Aktywiści Greenpeace blokują statek z transportem węgla, GW |
Mimo odmowy gdańskiego kapitanatu zgody na cumowanie przy Nabrzeżach Obrońców Westerplatte oraz kpt. Ziółkowskiego, żaglowiec RWIII wpłynął do portu i rzucił kotwicę przy gdańskim terminalnu węglowym, uniemożliwiając tym samym rozładunek transportu węgla z Mozambiku (GW, Greenpeace zablokował w gdańskim porcie statek z węglem z Mozambiku).
Wg. oświadczenia Greenpace, RWIII miał początkowo zawinąć do gdańskiego portu w związku z obchodami 15. lecia organizacji w Polsce. Statek miał zostać otwarty dla zwiedzających, a na jego pokładzie miały się odbyć imprezy edukacyjne.
Dwudziestu zatrzymanych ekologów zwolniono nad ranem, a RWIII odholowano. Zatrzymani pozostają dwaj aktywiści. Straż graniczna zarzuca protestującym naruszenie przepisów o bezpieczeństwie żeglugi i ustawy o Straży Granicznej.
Nagranie momentu zatrzymania dostępne jest tutaj.
Żaglowiec RWIII został ochrzczony w 2011 r. zastępując na służbie wysłużonego poprzednika szkuner Rainbow Warrior II. Imiona obu statków kontynuują tradycję znanego wszystkim międzynarodowcom trawlera Rainbow Warrior, zatopionego w 1985 r. przez francuski wywiad.
Spodziewałabym się raczej, że Państwa wpis skoncentruje się na analizie prawnej zaistniałego zdarzenia, a nie na oświadczeniach prasowych i informacjach o imprezach edukacyjnych na statku, którego załoga może ma i szczytne zamierzenia, ale zdaje się łamać prawo.
OdpowiedzUsuń