Sąd Apelacyjny w Londynie ostatecznie oddalił apelację organizacji Western Sahara Campaign (WSCUK). Apelacja dotyczyła orzeczenia Sądu Administracyjnego w Londynie z 5 grudnia 2022 r. , w którym oddalono powództwo ws. anulowania umowy handlowej między Wielką Brytanią a Marokiem. W konsekwencji podtrzymano ważność umowy handlowej zawartej między Marokiem a Wielką Brytanią w 2019 r., która uwzględnia jej stosowanie także w odniesieniu do produktów pochodzących z Sahary Zachodniej. Wyrok ten, podobnie jak orzecznictwo TSUE ws. umów handlowych zawieranych między UE a Marokiem, należy osadzić w szerszym kontekście statusu prawnego Sahary Zachodniej oraz wpływu zasad prawa międzynarodowego na politykę handlową.
Status Sahary Zachodniej
Sahara
Zachodnia to teren bogaty w zasoby naturalne, który dysponuje 60% światowych zasobów
fosforytów oraz bogatymi obszarami połowowymi zlokalizowanymi wzdłuż
1200 km linii brzegowej. Jej terytorium stało się protektoratem Hiszpanii na mocy
postanowień konferencji berlińskiej z 1886 roku. Następnie w 1945 roku, na mocy
art. 73 Karty Narodów Zjednoczonych nadano jej status terytorium niesamodzielnego
pod administracją Hiszpanii. Zgodnie z
obecnie przywoływaną przez Front Polisario argumentacją, początków
budowania się podmiotowości międzynarodowej Sahary Zachodniej, należy upatrywać
w rezolucjach Zgromadzenia Ogólnego ONZ, które
podkreśliły
znaczenie prawa do samostanowienia osób zamieszkujących terytoria niesamodzielne (1966) oraz zaleciły przeprowadzenie przez hiszpańskich
administratorów referendów dotyczących statusu Sahary Zachodniej(1970). W 1975 roku Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości wydał
opinię doradczą, stwierdzającą, że mieszkańcom Sahary Zachodniej przysługuje
prawo do samostanowienia. W skutek postępującego procesu dekolonizacji Afryki oraz
przemian ustrojowych w Hiszpanii, w 1976 roku administracja hiszpańska opuściła
tamtejsze tereny, które zostały następnie przejęte przez siły Maroka i
Mauretanii. Spotkało się to ze sprzeciwem miejscowej ludności, która
utworzyła proniepodległościową organizację Ludowy Front Wyzwolenia Sakiji
al-Hamry i Río de Oro (Front Polisario). Ze względu na silny opór Mauretania zdecydowała się wycofać z
tych terenów, natomiast Maroko podjęło decyzję o kontynuowaniu
okupacji zajętego obszarów odpowiadającego 85% terytorium Sahary Zachodniej. W 1979 roku Zgromadzenie Ogólne
ONZ uznało Front Polisario za legalnych reprezentantów ludności Sahary Zachodniej. W kolejnych latach społeczność międzynarodowa bez sukcesu
starała się uregulować status terytorium, czego przykładem jest fiasko
zorganizowanego przez ONZ referendum niepodległościowego z 1992 roku. Status
prawny tych terenów do dnia dzisiejszego pozostaje przedmiotem sporu między
Królestwem Maroka a Front Polisario.
Sąd
Apelacyjny odrzucił apelację WSCUK, tym samym podtrzymał argumenty prawne przedstawione
przez Sąd Administracyjny w Londynie w wyroku z dnia 5 grudnia 2022. Zdaniem Sądu, niezasadne są twierdzenia powoda podkreślające sprzeczność umowy z
zasadą pacta tertius, zgodnie z którą umowa nie może wywoływać obowiązków
prawnych dla stron trzecich. Zgodnie z wyrokiem, zasada ta jest ściśle związana
z suwerennością i równością państw, która nie stosuje się do terytoriów
spornych. Również zdaniem Sądu, Sahara Zachodnia nie posiada żadnej
struktury, która posiadałaby legitymizację do uczestniczenia w
potencjalnych konsultacjach ws. umowy handlowej. Odnosząc się do argumentów WSCUK związanych z prawem do
samostanowienia, Sąd podkreśla, iż norma ta po pierwsze nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego,
a co więcej, kwestionowana umowa handlowa nie stanowi jej naruszenia, ponieważ nie
dotyczy ona prawa do decydowania o eksploatacji zasobów, a jedynie ustanawia korzystne zasady eksportu towarów
pochodzących z Sahary Zachodniej.
Należy
zaznaczyć, iż Sąd Apelacyjny w Londynie przyjął stanowisko odmienne to linii orzeczniczej przyjętej przez TSUE przy dokonywaniu oceny zgodności z prawem
unijnym oraz międzynarodowym Porozumienia między
Unią Europejską i Królestwem
Marokańskim dotyczącego
wzajemnych środków liberalizacyjnych w dziedzinie
rolnictwa i rybołówstwa oraz Układu
eurośródziemnomorskiego.
W wyroku w sprawie. C-104/16 TSUE odrzucił przyjętą przez Sąd w pierwszej instancji definicję Sahary Zachodniej jako terytorium spornego, uznając tym samym status terytorium niesamodzielnego. Analizie poddana została norma zwyczaju prawa międzynarodowego, zgodnie z którą w braku odmiennych postanowień, umowy międzynarodowe obowiązują na całym terytorium państw-stron. Trybunał stwierdził, że świadomość instytucji europejskich w trakcie trwania negocjacji, że Maroko ma zamiar stosować Porozumienie także na terytorium Sahary Zachodniej nie może być interpretowana jako dowód na zgodę UE na rozciągnięcie obszaru stosowania Porozumienia. Tym samym obalono przyjęte przez Sąd domniemanie, iż na mocy artykułu 29 Konwencji wiedeńskiej Porozumienie handlowe należy stosować także na terytorium Sahary Zachodniej. Stanowisko to oznaczało odwrót od praktyki polityki handlowej UE, ponieważ mimo wątpliwej sytuacji prawnej, towary pochodzące z Sahary Zachodniej od wielu lat korzystały z preferencyjnego traktowania na mocy Umowy stowarzyszeniowej WE-Maroko. Przyjęto również, iż ludność Sahary Zachodniej posiada prawo do samostanowienia, realizowane za pośrednictwem organizacji Front Polisario. Ze względu na brak wpływu ludności Sahary Zachodniej na zawarcie Porozumienia UE-Maroko, a zatem zawarcie umowy międzynarodowej określającej prawa i obowiązki podmiotu trzeciego, TSUE stwierdził naruszenie zasady pacta tertiis. Tym samym zobowiązano instytucje unijne oraz państwa członkowskie do stosowania Porozumienia z Marokiem w zawężonym zakresie terytorialnym, nieobejmującym Sahary Zachodniej.
W następstwie Rada,
mając na celu dostosowanie treści umowy do wyroku TSUE podjęła decyzję o
wznowieniu negocjacji z Królestwem Maroka. W
kolejnym wyroku w połączonych sprawach T-279/19, T-344/19 oraz T-356/19, Sąd dokonując oceny decyzji Rady w
sprawie zawarcia Porozumienia w dotyczącego zmiany protokołów nr 1 i 4 do Układu eurośródziemnomorskiego
uznał, że gdy norma prawa międzynarodowego wymaga zgody strony lub osób trzecich, wyrażenie tej zgody jest
warunkiem wstępnym dla ważności czynności. W związku z tym Sąd stwierdził, że kroki podjęte przez władze UE przed zawarciem
omawianych umów pozwalały co najwyżej
uzyskać opinię zainteresowanych stron, natomiast zdanie ludności Sahary
Zachodniej nie determinowało ważności omawianych umów. Tak więc, Rada nie wzięła wystarczająco pod uwagę wszystkich
istotnych czynników dotyczących
sytuacji w Zachodniej Saharze i błędnie uznała, że ma pewien stopień dyskrecji
w decydowaniu, czy spełnić wymagania wynikające z zasady pacta tertius. W konsekewncji, Sąd stwierdził nieważność
decyzji Rady w sprawie, po pierwsze, umowy pomiędzy UE a Marokiem zmieniającej preferencje taryfowe przyznane
przez UE produktom pochodzenia marokańskiego oraz, po drugie, ich umowy o partnerstwie
w sprawie zrównoważonych połowów.
Tym samym należy
zauważyć, że omawiane wyroki przedstawiają dwie odmienne tendencje wpływu praw
człowieka na politykę handlową. Z jednej strony TSUE podkreślił znaczenie
zobowiązań instytucji unijnych wynikających z prawa międzynarodowego, co oprócz
zachowania standardów ochrony praw człowieka w polityce handlowej UE przyczyniło
się do jednoczesnego pogorszenia relacji z Marokiem. Z drugiej strony
natomiast, Sąd Apelacyjny w Londynie nie podzielił argumentów WSCUK dotyczących prawa do samostanowienia
ludności Sahary Zachodniej, co pozwala na kontynuowanie rozwoju wymiany
handlowej między Marokiem a Wielką Brytanią, która w trzecim kwartale 2022 roku
wzrosła do wartości 2,9 miliardów funtów.
Autor: Witold Janas, student V roku prawa oraz absolwent stosunków międzynarodowych w ramach Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów, współpracownik Centrum Badań Ustroju Unii Europejskiej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz