Strony

poniedziałek, 29 lipca 2024

Zaproszenie na konferencję WYZWANIA DLA OCHRONY DÓBR KULTURY W CZASIE KONFLIKTU ZBROJNEGO - 70-LECIE KONWENCJI HASKIEJ

 

Na rok 2024 przypada rocznica przyjęcia najważniejszych traktatów międzynarodowych poświęconych ochronie dziedzictwa kultury w czasie wojny, tj. Konwencji haskiej o ochronie dóbr kulturalnych w czasie konfliktu zbrojnego z 1954 r. oraz Drugiego Protokołu do niej z 1999 r. Z tej okazji Akademia Marynarki Wojennej organizuje konferencję naukową pt. WYZWANIA DLA OCHRONY DÓBR KULTURY W CZASIE KONFLIKTU ZBROJNEGO - 70-LECIE KONWENCJI HASKIEJ”, która odbędzie się 19-20 września br. w Audytorium Biblioteki Głównej AMW.

 

Partnerami wydarzenia są m.in. Instytut Bezpieczeństwa Dziedzictwa, PKN ICOMOS, Narodowy Instytut Dziedzictwa, Państwowa Straż Pożarna, Narodowy Instytut Muzeów, Archiwa Państwowe, Międzynarodowe Centrum Kultury, ICOM POLSKA, Polski Komitet Błękitnej Tarczy, Międzynarodowy Ośrodek Szkolenia i Badań nad Dziedzictwem Kultury w Zagrożeniu, Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków, Stowarzyszenie Muzealników Polskich oraz Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.

Podstawowym celem konferencji jest pogłębiona analiza zobowiązań traktatowych w zakresie ochrony dóbr kultury w czasie konfliktu zbrojnego, ich interpretacja w kontekście zmiany oblicza prowadzonych walk i zurbanizowanego teatru działań oraz związanych z tym nowych zagrożeń i wyzwań dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zabytków i zbiorów. Przedmiotowy zakres analiz będzie szeroki – od analizy formalnoprawnej tekstów prawnych, przez ocenę stopnia przygotowania osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo obiektów zabytkowych i zbiorów do wykonywania ustawowych zadań obronnych czy znaczenie ochrony dóbr kultury w działaniach sił zbrojnych po implikacje konfliktu w Ukrainie i szanse związane z wykorzystaniem nowych technologii w obszarze ochrony dziedzictwa kultury.

Z uwagi na wielosektorowość wyzwań w zakresie ochrony dóbr kultury w czasie konfliktu zbrojnego konferencja będzie miała charakter interdyscyplinarny. Prelegenci będą poruszać m.in. zagadnienia dotyczące ochrony dóbr kultury w działaniach sił zbrojnych, odpowiedzialności międzynarodowej z tytułu naruszenia zobowiązań traktatowych państwa w zakresie ochrony dziedzictwa kultury, przygotowania instytucji kultury na czas W, doświadczeń ukraińskich w zakresie ochrony dziedzictwa kultury oraz ochrony niematerialnego dziedzictwa kultury,

Konferencja uzyskała dofinansowanie ze środków budżetu państwa w ramach konkursu MEiN „Doskonała Nauka II”.

Patronat honorowy nad konferencją objął m.in. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Komitet ds. UNESCO.

 

Więcej nt. wydarzenia, w tym program konferencji i link do formularza na stronie internetowej:

https://odk.amw.gdynia.pl/konferencja-naukowa-wyzwania-dla-ochrony-dobr-kultury-w-czasie-konfliktu-zbrojnego-70-lecie-konwencji-haskiej-akademia-marynarki-wojennej/

 

 

piątek, 26 lipca 2024

Ogłoszenia 26.07.2024 r.

1. Call for papers: 2025 ESIL Research Forum “International Law in the Age of Permacrisis” (Katania, marzec 2025 r.)
W dniach 20-21 marca 2025 r. w Katanii odbędzie się 2025 ESIL Research Forum “International Law in the Age of Permacrisis”. Zaproszenie do udziału w wydarzeniu skierowane jest do badaczy na początkowych etapach pracy naukowej.
Wystąpienia mogą dotyczyć m.in. następujących tematów:
1. The impact of the semantics of permacrisis on the sources of international law, including on the hierarchy of its norms.
2. The ‘normalisation’ of crisis response mechanisms in practice and in international legal discourse.
3. The adequacy of existing crisis-response mechanisms within particular institutions (eg, the institution of ‘derogations’ in the human rights context).
4. The impact of permacrises on the interpretation of international instruments, by States and international institutions.
5. The impact of permanent states of crisis on the traditional models of governance of international organizations, including the European Union.
6. Implications and normative challenges for specific policy areas related to constant exposure to crisis phenomena.
Zgłoszenia (abstrakt do 650 słów) należy przesyłać do 30 września br.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

2. Call for papers: EU Trade and Investment Law Workshop – ‘Questioning Economic Security’ (Utrecht, grudzień 2024 r.)
W dniu 6 grudnia w Utrechcie odbędzie się EU Trade and Investment Law Workshop – ‘Questioning Economic Security’.
Więcej informacji na temat problematyki wydarzenia można znaleźć tutaj.
Zgłoszenia (abstrakt do 500 słów) należy przesyłać do 27 września.

wtorek, 23 lipca 2024

Opinia doradcza MTS dot. konsekwencji prawnych wynikających z polityki i praktyki Izraela na okupowanych terytoriach palestyńskich, w tym we wschodniej Jerozolimie

Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych przyjęło w grudniu 2022 roku rezolucję A/RES/77/247, w której zwróciło się do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości o wydanie opinii doradczej w następujących kwestiach:

"(a) Jakie są prawne konsekwencje wynikające z ciągłego naruszania przez Izrael prawa narodu palestyńskiego do samostanowienia, z jego długotrwałej okupacji, osadnictwa i aneksji terytorium palestyńskiego okupowanego od 1967 r., w tym z działań mających na celu zmianę składu ludności, charakteru i statusu Miasta Świętego Jerozolimy, oraz z przyjęcia przez Izrael związanych z tym przepisów i środków dyskryminacyjnych?

(b) W jaki sposób ta polityka i praktyka Izraela wpływają na status prawny okupacji i jakie prawne konsekwencje wynikają z tego statusu dla wszystkich państw i ONZ”.

W swojej opinii doradczej z 19.07.2024 (zobacz tu) Trybunał odpowiadając na zadane pytania stwierdził (odnosząc się do pytania a), że bezprawne praktyki i polityki Izraela pozostają w sprzeczności z jego zobowiązaniem do poszanowania prawa narodu palestyńskiego do samostanowienia,  zaś ciągła obecność Izraela na terytoriach palestyńskich jest nielegalna (pytanie b).

Szczegółowe ustalenia są następujące:

Kontynuowana obecność Państwa Izraelskiego na okupowanym terytorium palestyńskim jest bezprawna; i co istotne sam fakt jej ciągłego charakteru nie zmienia jej statusu jako bezprawnej. Izrael jest zobowiązany do jak najszybszego zakończenia swojej bezprawnej obecności na  okupowanym terytorium palestyńskim; oraz do natychmiastowego zaprzestania wszelkich nowych działań osadniczych i ewakuacji wszystkich osadników z okupowanego terytorium palestyńskiego; Izrael ma także naprawić szkody wyrządzone wszystkim osobom fizycznym lub prawnym na okupowanym terytorium palestyńskim.

Jeśli chodzi o zobowiązania pozostałych państw to MTS stwierdził, że wszystkie państwa zobowiązane są do nieuznawania za legalną sytuacji wynikającej z bezprawnej obecności Izraela na okupowanym terytorium palestyńskim oraz do nieudzielania pomocy lub wsparcia w utrzymaniu sytuacji stworzonej przez kontynuowaną obecność Izraela na okupowanym terytorium palestyńskim;

Obowiązek do nieuznawania za legalną sytuacji wynikającej z bezprawnej obecności Izraela na okupowanym terytorium palestyńskim nałożono także na organizacje międzynarodowe, w tym Organizację Narodów Zjednoczonych,

Zaś sama ONZ, a zwłaszcza Zgromadzenie Ogólne, które zwróciło się o opinię, oraz Rada Bezpieczeństwa powinny rozważyć dokładne metody i dalsze działania niezbędne do jak najszybszego zakończenia bezprawnej obecności Izraela na okupowanym terytorium palestyńskim. 


piątek, 12 lipca 2024

Ogłoszenia 12.07.2024 r.

1. Call for papers: SLS International Law Section Event "Teaching International Law in the Digital Era: Discussing the Role of Podcasts and Video Talks in the classroom and beyond" (Londyn, październik 2024 r.)
W dniu 30 października br. w Londynie odbędzie się seminarium pt. "Teaching International Law in the Digital Era: Discussing the Role of Podcasts and Video Talks in the classroom and beyond".
Wystąpienia mogą dotyczyć zwłaszcza następujących tematów:
  • The role of international law teaching and research in the digital era
  • The role of podcasts and video talks in legal education with an emphasis on international law
  • Podcasts and video talks as adequate means of teaching
  • Podcasts and video talks as reference material
  • The role of podcasts and video talks in enhancing the legal skills of university students
  • The role of AI in the production of podcasts and video talks as educational material
  • Academic podcasts and video talks as pieces of evidence before courts and tribunals
Zgłoszenia (abstrakt do 500 słów) należy przesyłać do 20 lipca br.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

piątek, 5 lipca 2024

Ogłoszenia 5.07.2024 r.

1. Call for papers: The 2024 Lisbon Climate Conference "Human Rights and Climate Change: Where Next?" (Lizbona, październik 2024 r.)
W dniu 24 października br. w Lizbonie odbędzie się konferencja pt. "Human Rights and Climate Change: Where Next?"
Więcej informacji na temat problematyki konferencji można znaleźć tutaj.
Zgłoszenia (abstrakt do 500 słów) należy przesyłać do 31 lipca br.

2. Call for papers: International and Comparative Law Quarterly Forum on Law of the Sea: Present Challenges and Future Directions
Redakcja International and Comparative Law Quarterly zaprasza do przesyłania zgłoszeń do specjalnego numeru czasopisma poświęconego tematyce "Law of the Sea: Present Challenges and Future Directions".
Teksty mogą dotyczyć m.in. następujących problemów:
  • climate change and sea level rise
  • human rights at sea
  • militarisation and maritime security
  • the protection of maritime communication infrastructures
  • deep seabed mining regime
  • the implementation of the BBNJ Agreement
  • governing marine living resources
  • developments in maritime delimitation
Artykuły należy przesyłać do 31 sierpnia br.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

3. Call for papers: International Journal of Human Rights
Redakcja International Journal of Human Rights zaprasza do przesyłania zgłoszeń do numeru specjalnego czasopisma poświęconego tematyce “Ecocide, Human Rights, and Environmental Justice”.
Osoby zainteresowane publikacją powinny przesłać abstrakt proponowanego artykułu (do 300 słów) wraz z krótkim biogramem (do 100 słów) do 26 lipca br. na adres editors@ecocidelaw.com.

czwartek, 4 lipca 2024

Guest Post: Daleko od ustanawiania wzorca: uwagi na tle wyroku Międzynarodowego Trybunału Karnego w sprawie Al Hassana

26 czerwca 2024 r. Izba Orzekająca Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) większością głosów skazała Al Hassana Ag Abdoula Aziza Ag Mohameda Ag Mahmouda (dalej jako „Al Hassan”)[1] za część z postawionych mu zarzutów zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości[2]. Popełnił on je między 2 kwietnia 2012 r. a 29 stycznia 2013 r. w Timbuktu w północnym Mali. Tereny te były w tym czasie kontrolowane przez grupy zbrojne Ansar Dine i Al-Kaida w Islamskim Maghrebie (dalej jako „AQIM”). Izba Orzekająca MTK stwierdziła, że po zwerbowaniu przez starszych przywódców AQIM, Al Hassan został starszym członkiem Policji Islamskiej, gdzie przyjął rolę przywódczą, która obejmowała organizację pracy policji.

Warto jednak zwrócić uwagę na dwa wątki, które wybrzmiewają w dyskusji na temat sprawy Al Hassana. Z jednej strony jest to zwiększająca się rola technologii w międzynarodowych procesach karnych, a z drugiej strony podejście do międzynarodowego prawa karnego uwzględniające rolę płci w popełnianiu zbrodni międzynarodowych. Można przy tym zwrócić uwagę na związane z tym kolejne dwa elementy. Po pierwsze, wzrost wykorzystania technologii tworzy zagrożenia dla (i tak już zaburzonej) równości broni między obroną a oskarżeniem w procesach przed MTK. Po drugie, mimo coraz częstszego podnoszenia w doktrynie międzynarodowego prawa karnego zagadnienia płci[3], MTK nie nadąża za tym podejściem i nie wykorzystuje swojego pełnego potencjału w tym zakresie.

Nie(równość) broni – cienie wzrastającej roli technologii w międzynarodowych procesach karnych

Pozornie sprawa Al Hassana nie odstaje od norm technologicznych wypracowanych do tej pory przez praktykę MTK. Posiada ona swoją sekcję na stronie internetowej tej instytucji, co nie jest niczym wyjątkowym w realiach międzynarodowego postępowania karnego[4]. Znaleźć w niej można wszystkie istotne informacje dotyczące przebiegu postępowania, w tym wydawane decyzje czy transkrypcje. Ponadto rozprawa i samo odczytanie wyroku były transmitowane w ogólnym dostępie, w trzech językach (angielskim, arabskim i francuskim), z wykorzystaniem m.in. platformy YouTube[5]. Na pierwszy rzut oka taki stan rzeczy nie odbiega więc od każdej sprawy toczącej się przed MTK. W przypadku Al Hassana pojawiło się jednak nowoczesne narzędzie technologiczne, które zostało wykorzystane przed Biuro Prokuratora MTK i które może wpłynąć na sposób przedstawiania dowodów w międzynarodowych procesach karnych w przyszłości.

Wykorzystano bowiem specjalną platformę, stworzoną przez SITU Research[6]. Biuro Prokuratora MTK wprowadziło z wykorzystaniem tej możliwości immersyjny model miasta, który zawierał wizualne dowody wskazujące lokalizacje domniemanych przestępstw, co umożliwiło wirtualną nawigację osób korzystających z tego narzędzia, zarówno pieszo, jak i z lotu ptaka[7]. Zintegrowane w tym wirtualnym mieście mogą być dowody, takie jak filmy, zdjęcia i nagrania audio, ilustrujące czas i miejsce domniemanych wydarzeń, osoby użytkujące mogą więc poruszać się wzdłuż ulicy, znaleźć oznaczony element odpowiadający dowodowi, kliknąć na niego i obejrzeć film z określonego momentu, pokazujący, kto był rzekomo obecny i co się wydarzyło[8]. Platforma ta łączy nagrania z dronów, zdjęcia satelitarne, skany laserowe i inne rodzaje dowodów wizualnych[9].

Jak słusznie wskazała Sarah Zarmsky, platforma ta została zaprojektowana bezpośrednio dla Biura Prokuratora MTK i odniosła pozytywne skutki, co jednocześnie uwypukla ograniczone zasoby obrony[10]. Na problem ten – choć nie w kontekście wykorzystania technologii w postępowaniu przed MTK – zwraca się uwagę od samego początku istnienia MTK[11]. Kenneth S. Gallant postulował nawet wprowadzenie odrębnego urzędu obrony MTK, który zinstytucjonalizowałby kwestię reprezentacji procesowej oskarżonego[12]. Do powstania takiej jednostki w ramach MTK jednak nie doszło. Zaś wraz z upływem lat można dostrzec, że Biuro Prokuratora MTK dysponuje przewagą finansową (jako instytucja zakorzeniona w systemie finansowania MTK), a co za tym idzie dużo większymi zasobami (pozwalającymi na szerokie korzystanie z najnowszych zdobyczy technologicznych) niż obrona. Powoduje to, że wbrew podstawowej zasadzie procesu karnego – rzetelnego procesu – mającej także zastosowanie w międzynarodowym procesie karnym, oskarżyciel jest na znacznie bardziej uprzywilejowanej pozycji procesowej niż obrońca, co umożliwia mu skuteczniejsze działanie.

Zatem właściwe jest krytyczne spojrzenie na równość w konflikcie oskarżenie-obrona, która w procesach przed MTK w praktyce nie występuje. Powoduje to konieczność ponownego przemyślenia konstrukcji obrony w międzynarodowym prawie karnym przez pryzmat zagrożeń potęgowanych przez wzrastające wykorzystanie nowych technologii przez Biuro Prokuratora MTK.

Narracja czy rzeczywistość – zagadnienie silnej pozycji pokrzywdzonych w międzynarodowym prawie karnym w kontekście prześladowania ze względu na płeć

Wbrew pozorom, osłabienie pozycji obrony w konflikcie z oskarżeniem nie powoduje, że pozycja pokrzywdzonych w postępowaniu przed MTK zyskuje na znaczeniu. Wręcz przeciwnie, mimo zapewnienia im silnej pozycji w warstwie narracyjnej, w rzeczywistości jest wiele do zrobienia w kwestii zapewnienia skuteczności realizacji ich uprawnień z jednej strony oraz realnego uwzględniania ich interesów z drugiej strony. Pomimo potwierdzenia popełnienia zbrodni międzynarodowych, Izba Orzekająca MTK nie pociągnęła Al Hassana do odpowiedzialności za przemoc seksualną stosowaną przez policję islamską, pozostawiając część pokrzywdzonych w stanie rozczarowania, co podkreśla potrzebę dokładnego zbadania wszystkich naruszeń związanych z konfliktem w Mali[13]. Ponadto, wskazuje się, że pokrzywdzeni negatywnie zareagowali na uniewinnienie Al Hassana od wszystkich zarzutów związanych z przemocą seksualną[14].

Można więc stwierdzić, że głosy pokrzywdzonych nie zostały w wystarczający sposób wysłuchane w procesie Al Hassana. Ważne jest bowiem, aby umożliwić im korzystanie ze swoich uprawnień zagwarantowanych w Statucie Rzymskim. Nie jest możliwe, aby troje wyznaczonych reprezentantów procesowych pokrzywdzonych mogło w całości przedstawić ich poglądy (lub w jakikolwiek usystematyzowany sposób). Tym bardziej, że w sprawie Al Hassana pełnomocnicy reprezentowali aż 2,196 pokrzywdzonych, a wezwali jedynie dwie osoby jako świadków. Możliwym rozwiązaniem byłoby zapewnienie większej roli lokalnych (tj. działających w miejscu, w którym odbywał się konflikt) organizacji pozarządowych we współpracy z reprezentantami procesowymi pokrzywdzonych.

Konkluzje: MTK daleko od ustanawiania wzorca

MTK został stworzony jako pierwszy w historii stały międzynarodowy trybunał karny i wiodący punkt międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. Jak stwierdził Kai Ambos, międzynarodowy proces karny ma na celu przywrócenie pokoju i bezpieczeństwa w krajach po zakończeniu konfliktu oraz zadośćuczynienie ofiarom[15]. Należy jednak podkreślić, że aby spełnić te cele, jest jeszcze wiele pracy do wykonania przez MTK. W zamyśle został on także ustanowiony jako wzorzec dla krajowych postępowań karnych[16]. Jednak, aby MTK taką rolę mógł pełnić, a jednocześnie realizować cele międzynarodowego procesu karnego, konieczne jest zaprowadzenie realnej równości broni oraz skutecznej realizacji praw pokrzywdzonych w postępowaniu przed MTK.

 Autor: Kamil Sobański, doktorant w Centrum Digital Justice, działającym na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego

 



[1] Zob. więcej na temat tej sprawy: ‘Case Information Sheet’, <https://www.icc-cpi.int/sites/default/files/2024-01/al-hassanEng.pdf> (dostęp: 3 lipca 2024 r.).

[2] Zob. więcej: ‘Situation in Mali: Mr Al Hassan convicted of war crimes and crimes against humanity committed in Timbuktu’, <https://www.icc-cpi.int/news/situation-mali-mr-al-hassan-convicted-war-crimes-and-crimes-against-humanity-committed> (dostęp: 3 lipca 2024 r.).

[3] Zob np. Feminist Judgments: Re-imagining the International Criminal Court, red. Kcasey McLoughlin, Rosemary Grey, Louise Chappell, Suzanne Varrall (Cambridge: Cambridge University Press, 2024).

[4] ‘Al Hassan Case’, <https://www.icc-cpi.int/mali/al-hassan> (dostęp: 3 lipca 2024 r.).

[5] ‘Trial Judgment in Al Hassan case on 26 June 2024 – Practical information’, <https://www.icc-cpi.int/news/trial-judgment-al-hassan-case-26-june-2024-practical-information> (dostęp: 3 lipca 2024 r.).

[6] Zob. <https://situ.nyc/research/profile> (dostęp: 3 lipca 2024 r.)

[7] Vittoria Elliott, ‘War Crime Prosecutions Enter a New Digital Age’, <https://www.wired.com/story/icc-investigation-digital-media/> (dostęp: 3 lipca 2024 r.).

[8] Tamże.

[9] Tamże.

[10] Tamże.

[11] Zob. np. Kenneth S. Gallant, ‘Politics, Theory and Institutions: Three Reasons Why International Criminal Defence is Hard, and What Might be Done About One of Them’, 14(3) Criminal Law Forum (2003), s. 327–334.

[12] Tamże.

[13] Amnesty International, ‘Mali: ICC conviction of Al Hassan for war crimes and crimes against humanity provides a measure of justice for victims’, <https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/06/mali-icc-conviction-of-al-hassan-for-war-crimes-and-crimes-against-humanity-provides-a-measure-of-justice-for-victims/> (dostęp: 3 lipca 2024 r.).

[14] Boubacar Sidiki Haidara, ‘ICC/Mali: Al Hassan verdict leaves bitter taste’, <https://www.justiceinfo.net/en/133680-icc-mali-al-hassan-verdict-leaves-bitter-taste.html#authorModalc7e1249ffc03eb9ded908c236bd1996d> (dostęp: 3 lipca 2024 r.); zob. także Kevin Jon Heller, ‘The Role of Gender Persecution in the Al Hassan Judgment’, <https://opiniojuris.org/2024/06/27/the-role-of-gender-persecution-in-the-al-hassan-judgment/> (dostęp: 3 lipca 2024 r.).

[15] Kai Ambos, Treatise on International Criminal Law. Volume III: International Criminal Procedure (Oxford: Oxford University Press, 2016), s. 46–48.

[16] Hanna Kuczyńska, ‘Postępowanie przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym’, 43 Studia Iuridica (2004), s. 83.