Strony
piątek, 29 lipca 2022
Ogłoszenia 29.07.2022 r.
środa, 27 lipca 2022
Guest Post: Łotwa i Litwa interweniują przed MTS w sprawie Ukraina v. Rosji
Łotwa
i Litwa interweniują przed MTS w sprawie Ukraina v. Rosji
Dnia
26 lutego 2022 r. Ukraina złożyła do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości
skargę przeciwko Rosji w sprawie wynikłego między tymi państwami sporu na tle
Konwencji w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa. Istotą sporu
jest to, że Rosja twierdzi, że na terytorium Ukrainy miały miejsce akty
ludobójstwa i te oskarżenia wykorzystuje jako pretekst do agresji przeciwko
Ukrainie. Ukraina stanowczo zaprzecza, że takie ludobójstwo miało miejsce. Tym
samym podważa rosyjską legitymację inwazji dokonanej w deklarowanym celu zapobiegania
i karania ludobójstwa.
Jak
już informowaliśmy, dnia 16 marca 2022 r. MTS wydał w
tej sprawie zarządzenie tymczasowe, w którym nakazał Rosji niezwłoczne
zawieszenie „specjalnej operacji wojskowej" rozpoczętej w dniu 24 lutego
2022 r. oraz niezwłoczne zapewnienie, że wszelkie jednostki zbrojne, które mogą
być przez nią kierowane lub wspierane, jak również wszelkie organizacje i
osoby, które mogą podlegać jej kontroli, kierownictwu lub wpływom, nie podejmą
żadnych kroków w celu wsparcia powyższej operacji. Nadto MTS nakazał obu
stronom konfliktu zbrojnego powstrzymanie się od dalszych działań skutkiem
których byłoby jego zaognienie lub rozszerzenie.
Stosownie
do art. 63 Statutu MTS, w razie wysunięcia sprawy interpretacji jakiejś
konwencji, w której stronami są inne państwa niż będące w sporze, Pisarz
Trybunału zawiadomi je o tym natychmiast. Każde państwo, które otrzymało takie
zawiadomienie, ma prawo interwencji w procesie i jeżeli z tego prawa skorzysta,
to interpretacja zawarta w wyroku będzie dlań w równej mierze wiążąca. Dnia 21 lipca
2022 r. Łotwa, a dnia 22 lipca Litwa jako strony Konwencji ws. ludobójstwa,
skorzystały z prawa do interwencji w tej sprawie.
Ich
stanowiska procesowe skonstruowane są podobnie. Zaczynają się od krótkiego
wprowadzenia, w których przywołane zostały podstawy prawne interwencji.
Następnie każde z państw omawia historię proceduralną sprawy, jej znaczenie dla
społeczności międzynarodowej jako całości oraz uzasadnia swoje prawo do
interwencji. W części merytorycznej
każde z państw przedstawia swoje poglądy na wykładnię Konwencji.
Łotwa
wskazuje, że jej zdaniem:
· Klauzula
sądowa Konwencji (art. IX) odnosząca się do sporów o jej „wykonanie” rozciąga
się również na spory w których wnosi się o stwierdzenie, że Konwencja nie
została naruszona. Jeśli więc jedno państwo zarzuca drugiemu ludobójstwo to
ostatnie może zwrócić się do MTS o stwierdzenie bezpodstawności tych zarzutów
pod względem faktycznym i prawnym.
· Art.
I Konwencji interpretowany łącznie z jej innymi częściami, w tym art. I, VIII,
IX i preambułą zakazuje jej wykorzystania w sposób stanowiący nadużycie prawa.
Dopuszczenie nadużycia byłoby sprzeczne z przedmiotem i celem Konwencji, która
dotyczy zbrodni o szczególnie poważnym charakterze, naruszającej najbardziej
podstawowe zasady moralności. W tym kontekście Łotwa wskazuje, że Konwencja
musi być interpretowana w dobrej wierze, że jednostronne i bezpodstawne
oskarżenia o ludobójstwo stanowią nadużycie przez co są sprzeczne z literą i
duchem Konwencji, oraz że Konwencja wskazuje w jaki sposób zapobiegać i karać
ludobójstwo zgodnie z prawem.
· Konwencja
nie tylko nie legalizuje bezprawnego jednostronnego użycia siły jako środka
zapobiegania i karania ludobójstwa (zapobieganie i karanie ludobójstwu nie może
polegać na bezprawnym użyciu siły) ale wręcz takiego użycia zakazuje. O tym
kiedy użycie siły jest bezprawne decydują właściwe normy prawa
międzynarodowego, a mianowicie Karty Narodów Zjednoczonych i zwyczajowego prawa
międzynarodowego.
Litwa
wskazuje, że jej zdaniem:
· Art.
I Konwencji nakłada na wszystkie Państwa-Strony obowiązek zapobiegania
ludobójstwu. Wypełniając obowiązek zapobiegania ludobójstwu Umawiające się
Strony muszą działać w granicach dozwolonych przez prawo międzynarodowe. Litwa
uważa, że prawidłowa wykładnia powołanego przepisu wskazuje, że wszelkie
jednostronne działania zapobiegawcze muszą być uzasadnione istotnymi dowodami,
a państwo, które zamierza działać, jest zobowiązane do zachowania należytej
staranności, aby zebrać takie dowody z niezależnych źródeł przed podjęciem
jakichkolwiek dalszych działań w wykonaniu art. I. Litwa ponadto stwierdza, że
obowiązek karania ludobójstwa na podstawie art. I jest ograniczony do środków o
charakterze karnym skierowanych przeciwko jednostkom.
· Art.
VIII Konwencji stanowi, że Państwa-Strony mogą wezwać właściwe organy Narodów
Zjednoczonych do podjęcia działań na podstawie Karty Narodów Zjednoczonych w
celu zapobiegania i zwalczania aktów ludobójstwa. Litwa twierdzi, że prawidłowa
wykładnia art. VIII wymaga, aby wspomniany przepis był odczytywany łącznie z art.
I, a więc legalność wszelkich ekstraterytorialnych jednostronnych środków zapobiegawczych
jest uzależniona od uprzedniego zwrócenia się do właściwych organów ONZ oraz
niepodejmowania przez takie organy działań zgodnie z Kartą NZ.
· Artykuł
IX. Konwencji zezwala na wnoszenie do MTS sporów „dotyczących wykładni,
stosowania lub wykonywania” Konwencji przez każde Państwo będące stroną takiego
sporu. Litwa twierdzi, że art. IX powinien być interpretowany szeroko, jako
dający MTS jurysdykcję w sporach dotyczących rzekomego spełnienia przez
Umawiającą się Stronę jej zobowiązań wynikających z Konwencji. W szczególności
Litwa twierdzi, że jurysdykcja MTS na podstawie art. IX rozciąga się na spory
dotyczące jednostronnego użycia siły zbrojnej w podawanym celu zapobieżenia i
ukarania domniemanego ludobójstwa.
dr Przemysław Domagała
(UKSW)
sobota, 23 lipca 2022
Zastrzeżenia wstępne Mjanmy odrzucone przez MTS
Wczoraj Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawie wytoczonej Mjanmie przez Gambię a dotyczącej naruszenia Konwencji w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa. Gambia zarzuca Mjanmie, że ta naruszyła i nadal narusza swoje zobowiązania wynikające z konwencji o ludobójstwie poprzez akty przyjęte, podjęte i zaakceptowane przez jej rząd przeciwko członkom grupy etnicznej Rohingya. Gambia twierdzi, że w październiku 2016 r. wojsko Mjanmy i inne siły bezpieczeństwa zaczęły prowadzić systematyczne „operacje czyszczące” przeciwko grupie Rohingya, podczas których dokonywano masowych morderstw, gwałtów i innych form przemocy seksualnej, a także prowadzono systematyczne wyniszczenie wiosek Rohingya poprzez ich podpalanie, często z mieszkańcami zamkniętymi w płonących domach. Gambia zarzuca Mjanmie zamiar zniszczenia Rohingyów jako grupy, w całości lub w części. Pisaliśmy o tym m.in. tu i tu.
Wczorajsze postanowienie dotyczy wstępnych zastrzeżeń. Mjanma podniosła 4 zastrzeżenia wstępne, ale wszystkie zostały większością głosów odrzucone przez Trybunał.
Zastrzeżenia Mjanmy dotyczyły jurysdykcji Trybunału i dopuszczalności skargi. W pierwszym zastrzeżeniu wstępnym Mjanma twierdziła, że Trybunał nie posiada jurysdykcji lub alternatywnie, że wniosek Gambii jest niedopuszczalny, ponieważ „prawdziwym wnioskodawcą” w postępowaniu jest Organizacja Współpracy Islamskiej.
Zgodnie z drugim zastrzeżeniem wstępnym skarga jest niedopuszczalna, ponieważ Gambii brakuje legitymacji do wniesienia tej sprawy.
Trzecie zastrzeżenie dotyczyło tego, że zdaniem Mjanmy, Trybunał nie ma jurysdykcji lub że skarga jest niedopuszczalna, ponieważ Gambia nie może skutecznie wnieść sprawy do Trybunału w świetle zastrzeżenia Mjanmy do art. VIII Konwencji o ludobójstwie.
W czwartym zastrzeżeniu Mjanma twierdzi, że Trybunał nie ma jurysdykcji, lub alternatywnie, że wniosek Gambii jest niedopuszczalny, ponieważ nie było sporu między Stronami na podstawie Konwencji o ludobójstwie w dniu złożenia wniosku.
Trybunał stwierdził między innymi, że Bangladesz, który graniczy z Mjanmą, stanął w obliczu dużego napływu członków grupy Rohingya, którzy uciekli z Mjanmy. Jednak fakt ten nie ma wpływu na prawo wszystkich innych Umawiających się Stron do dochodzenia wspólnego interesu zgodnie z zobowiązaniami erga omnes partes wynikającymi z Konwencji w sprawie ludobójstwa, a zatem nie wyklucza legitymacji Gambii w tej sprawie.
Teraz Trybunał zajmie się meritum sprawy.
Wczorajsze postanowienie znajduje się: tutaj.
piątek, 22 lipca 2022
Ogłoszenia 22.07.2022 r.
- the impact of culture, ethnicity and race on interactions with the criminal justice system
- the impact of culture, ethnicity and race on clinical and forensic assessment;
- The impact of culture, ethnicity and race on legal decision-making;
- The impact of programming and intervention strategies with diverse justice-involved populations.
- The experiences of minoritized populations who come into contact with the criminal justice system
- Offending and desistance pathways across diverse populations
- Cultural sensitivity in psycho-legal practice
- Racial disparities and bias in criminal justice settings
- and more.
poniedziałek, 18 lipca 2022
Decyzja Komitetu CEDAW w sprawie przemocy położniczej
27 czerwca br. Komitet do spraw Likwidacji Dyskryminacji Kobiet (Komitet CEDAW), organ ekspercki powołany do monitorowania realizacji przez państwa-strony Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (Konwencja CEDAW) ogłosił decyzję w sprawie skargi indywidualnej dotyczącej traktowania kobiety w czasie porodu.
Sprawa N.A.E p. Hiszpanii dotyczyła nadmiernej medykalizacji porodu i paternalistycznego traktowania rodzącej, która pomimo prawidłowego przebiegu akcji porodowej została poddana cesarskiemu cięciu i innym procedurom medycznym bez swojej zgody, zmuszona do rodzenia ze związanymi rękami i w gronie praktykantów, a także pozbawiona możliwości porodu w obecności partnera oraz kontaktu zaraz po porodzie „skóra do skóry” z dzieckiem. Sytuacja ta wywołała u niej zespół stresu pourazowego. W skardze do Komitetu CEDAW zarzuciła naruszenie m.in. art. 12 Konwencji CEDAW, który zobowiązuje państwa-strony do zapewnienia kobietom odpowiedniej opieki zdrowotnej, w tym w trakcie porodu, a także art. 5 Konwencji CEDAW.
Komitet CEDAW przychylił się do zarzutów skarżącej. Jest to kolejna decyzja, po rozstrzygniętej dwa lata temu, podobnej sprawie (S.F.M p. Hiszpanii), w której organ ten uznał że tzw. przemoc położnicza (obstetric violence) stanowi naruszenie Konwencji CEDAW. Terminem tym określa się przemoc będącą udziałem kobiet w czasie porodu szpitalnego lub w innego rodzaju placówkach. Jak wskazała Specjalna Sprawozdawczyni ds. przemocy wobec kobiet w swoim raporcie z 2019 r., przemoc położnicza ma charakter powszechny i systemowy, skutkując naruszeniami praw człowieka, takich jak prawo do prywatności czy zakaz nieludzkiego lub poniżającego traktowania. Przemoc ta przybiera różne formy, od braku zabezpieczenia podstawowych warunków sanitarnych, przez poniżanie pacjentek, nieudzielanie informacji czy nadużywanie ingerencji chirurgicznych takich jak nacięcie krocza lub cesarskie cięcie. Ma charakter globalny i doświadczają jej kobiety w biednych, jak i zamożnych krajach, gdzie służba zdrowia stoi na relatywnie wysokim poziomie, o czym świadczą przytoczone hiszpańskie sprawy. Przemoc położnicza jest głęboko zakorzeniona w paternalistycznym schemacie relacji „lekarz-pacjent/ka” oraz przekonaniach dotyczących roli kobiety i macierzyństwa – że wymaga ono poświęceń, że poród „musi boleć” oraz że potrzeby i odczucia kobiety mają charakter podrzędny.
piątek, 15 lipca 2022
Ogłoszenia 15.07.2022 r.
czwartek, 14 lipca 2022
ETPC: piąta opinia doradcza na podstawie Protokołu nr 16 (Francuska Rada Stanu) oraz drugi wyrok w trybie art. 46 ust. 4 czyli stwierdzenie niewykonania wyroku (Kavala p. Turcji)
ETPC nie zwalnia tempa pracy pomimo miesięcy wakacyjnych.
11 lipca br. Trybunał wydał drugi w historii (o pierwszym wyroku ETPC wydanym w trybie art. 46 Konwencji w sprawie Mammadov p. Azerbejdżanowi pisaliśmy tu) wyrok na podstawie art. 46 ust. 4. Na wniosek Komitetu Ministrów stwierdził, że Turcja nie wykonała wyroku w sprawie Kavala p. Tucji (o wniosku KM pisaliśmy tu). Jest to dopiero drugi wyrok wydany w tej procedurze, dlatego też w trakcie jego realizacji pojawi się z pewnością wiele nowych problemów prawnych. Już teraz trzeba jednak zwrócić uwagę na okoliczności, którymi ETPC uzasadnił swoją decyzję.
Sąd krajowy doprowadził 18 lutego 2022 r. do uniewinnienia skarżącego od zarzutów, które w pierwotnym wyroku ETPC z 2019 r. zostały ocenione jako bezpodstawne, co miało prowadzić do wypuszczenia go z więzienia i wykonania wyroku Trybunału. W tym samym dniu, kiedy skarżący miał opuścić areszt dokonano jednak jego ponownego zatrzymania i w kolejnych dniach przedstawiono mu nowe zarzuty. Trybunał krytycznie ocenił te okoliczności. Jako brak wykonania wyroku z 2019 r. ocenił kontynuację pozbawienia wolności skarżącego bez wystarczająco dobrze uzasadnionych powodów i na podstawie tych samych okoliczności faktycznych, jedynie po ich "reklasyfikacji", które doprowadziły do pierwotnego pozbawienia wolności i w konsekwencji wydania wyroku ETPC z 2019 r. Teraz "piłeczka" w zakresie wykonania orzeczenia ETPC leży po stronie Turcji.
Z kolei 13 lipca br. Trybunał wydał swoją piątą już opinię doradczą w trybie Protokołu nr 16 do EKPC. Inicjatorem postępowania była ponownie (już drugi raz) francuska Rada Stanu. Treść opinii dostępna jest tu.
środa, 13 lipca 2022
Kolejny raz ETPC nakłada na Polskę środki tymczasowe w związku z postępowaniem przed Izbą Dyscyplinarną SN – Raczkowski p. Polsce
12 lipca 2022 r. ETPC poinformował o nałożeniu w dniu 8 lipca br. na władze polskie kolejny raz środków tymczasowych zmierzających do wstrzymania rozpatrywania sprawy przed Izbą Dyscyplinarną SN o uchylenie immunitetu sędziego, przeciwko któremu wszczęte zostało postępowanie dyscyplinarne w związku z krytyką reform wymiaru sądownictwa. Trybunał zwrócił się do władz w sprawie Raczkowski p. Polsce (skarga nr 33082/22) o zapewnienie, że postępowanie dotyczące uchylenia immunitetu sędziowskiego skarżącego będzie spełniało wymogi „rzetelnego procesu” w świetle art. 6 EKPC, w szczególności wymóg „sądu ustanowionego ustawą” – tak jak został ten wymóg zinterpretowany przez Trybunał w sprawie Reczkowicz p. Polsce (skarga nr 43447/19, wyrok z 22 lipca 2021 r.) i że żadna ostateczna decyzja nie zostanie wydana w jego sprawie do czasu zakończenia postępowania przed ETPC (komunikat ETPC dostępny tu).
Sprawa jest identyczna z wcześniejszymi sprawami sędziego Andrzeja Wróbla, w której środki tymczasowe zostały nałożone w dniu 8 lutego br. (na blogu pisaliśmy tu) oraz sędziego Andrzeja Stępki – środki tymczasowe nałożone 14 kwietnia br.
W doniesieniach medialnych brak jest informacji, czy posiedzenie zaplanowane na 11 lipca odbyło się, raczej należy w to wątpić, choć pewnie nie ze względu na decyzję ETPC, a fakt, że 15 lipca br., wchodzi w życie nowelizacja przepisów likwidująca ID. Natomiast trzeba zauważyć, że pod względem proceduralnym wykonanie zarządzenia byłoby dość karkołomnym zadaniem.
Przypomnijmy, że we wskazanym przez Trybunał wyroku w sprawie Reczkowicz p. Polsce, Trybunał stwierdził naruszenie prawa do sądu poprzez prowadzenie postępowania dyscyplinarnego przed Izbą Dyscyplinarną SN, kwestionując jej status jako sądu ustanowionego ustawą. Jednakże TK w wyroku z 10 marca 2022 r. (sygn. akt K 7/21), w którym uznał on niekonstytucyjność art. 6 Konwencji w określonych okolicznościach (właśnie mając na względzie orzeczenia wydawane przez ETPC) wskazał, że skutkiem jego wyroku jest brak obowiązku po stronie władz polskich wykonania rozstrzygnięć wydanych przez ETPC na podstawie art. 6 EKPC dot. problematyki praworządności, m.in. wyroku w sprawie Reczkowicz p. Polsce. Można więc domniemywać, że intencją TK byłoby pewnie również objęcie takich decyzji Trybunału, jak ta z 8 lipca br.
Niestety konkluzja , która nasuwa się patrząc na tę sprawę jest jedna: sytuacja prawna w Polsce w zakresie funkcjonowania w europejskim systemie prawnym (czy to strasburskim, czy luksemburskim) staje się z miesiąca na miesiąc coraz bardziej skomplikowana.
piątek, 8 lipca 2022
Ogłoszenia 8.07.2022 r.
Dr Grażyna Baranowska członkinią Grupy Roboczej Rady Praw Człowieka ds. Wymuszonych Zaginięć
Miło nam poinformować, że w dn. 8 lipca br. podczas 50 sesji Rady Praw Człowieka ONZ dr Grażyna Baranowska została powołana na stanowisko członkini Grupy Roboczej ds. Wymuszonych Zaginięć.
Powołana w 1980 r., Grupa funkcjonuje jako mandat tematyczny w ramach mechanizmu specjalnych procedur Rady Praw Człowieka ONZ. W grupie zasiada 5 niezależnych ekspertek i ekspertów o uznanej międzynarodowej renomie i doświadczeniu związanym z pracami grupy.
Dr Grażyna Baranowska jest adiunktem w Poznańskim Centrum Praw Człowieka INP PAN. W 2016 r. obroniła rozprawę doktorską na temat międzynarodowych standardów w zakresie wymuszonych zaginięć, na podstawie której w 2021 r. opublikowała w Intersentia monografię Rights of Families of Disappeared Persons. Jest także znana czytelnikom naszego bloga jako inicjatorka i autorka postów dotyczących metod badawczych w naukach prawnych. Od 2021 r. dr Baranowska przebywa jako stypendystka Marie Skłodowska-Curie Postdoctoral Fellowship w Hertie School w Berlinie, gdzie realizuje projekt badawczy dotyczący zaginionych migrantów.
Serdecznie gratulujemy i życzymy wiele satysfakcji z realizacji nowych wyzwań!