Zacznijmy od przypomnienia jak doszło do ludobójstwa w Rwandzie. W okresie kolonialnym, Niemcy, a potem Belgia, głosiły ideę, że zamieszkujące Rwandę dwie główne grupy ludności, Tutsi i Hutu znacznie różnią się od siebie. Państwem rządziła wówczas elita Tutsi, a ludność Hutu była wykorzystywana do najcięższych prac. Doprowadziło to do rewolty Hutu i przekazania przez Belgię władzy Hutu w 1959 r.; ok. 300 tys. Tutsi musiało szukać schronienia poza Rwandą. Kiedy w 1961 r. Rwanda stała się niepodległym państwem, Hutu byli główną siłą polityczną.
Strony
środa, 31 marca 2021
Raport "La France, le Rwanda et le génocide des Tutsi (1990-1994)"
poniedziałek, 29 marca 2021
Guest post: Czy NATO i UE są „wspólnotą bezpieczeństwa”?
W ostatni piątek (27 marca br.) naczelni
dowódcy sił zbrojnych Australii, Danii, Grecji, Holandii, Japonii, Kanady,
Korei Pd., Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch i USA wystosowali „Wspólne oświadczenie[1]”
poniższej treści:
„Jako Szefowie Obrony potępiamy
użycie śmiercionośnej siły przeciwko nieuzbrojonym ludziom przez Siły Zbrojne
Związku Myanmar i związane z nimi służby bezpieczeństwa. Profesjonalne wojsko przestrzega
międzynarodowych standardów postępowania i jest odpowiedzialne za ochronę - a
nie krzywdzenie - ludzi, którym służy.
Wzywamy Siły Zbrojne Myanmaru do zaprzestania przemocy i pracy nad
przywróceniem szacunku i wiarygodności wśród mieszkańców Myanmaru, które
utraciły w wyniku swoich działań”.
Zamachem stanu i
krwawymi represjami przeciwko Birmańczykom kieruje głównodowodzący generał Min
Aung Hlang[2].
Pod „Oświadczeniem”
podpisali się naczelni dowódcy, tylko, niektórych państw członkowskich Sojuszu
Północnoatlantyckiego, UE oraz strategicznych sojuszników z regionu
Indo-Pacific. Wcześniej z podobnymi oświadczeniami wystąpili najwyżsi dowódcy
Indonezji i Singapuru.
Brak podpisów pod
Oświadczeniem naczelnych dowódców sił zbrojnych pozostałych państw-członków
Sojuszu i UE wskazuje albo na nieprzyjęcie zaproszenia do podpisania, czyli
niepodzielanie przez nich oceny czynów – wartości leżących u podstaw Traktatu
waszyngtońskiego albo na niezaproszenie (nieznanej) grupy państw do współpracy.
Każda, z tych, możliwość dowodzi osłabienia wewnętrznej spójności Sojuszu i UE.
Prof. dr hab. Jerzy Menkes
niedziela, 28 marca 2021
Przegląd brytyjskich polityk stosowania sankcji
W ostatnich dniach Wielka Brytania opublikowała istotne dokumenty wyznaczające kierunki polityki zagranicznej, w tym w zakresie stososowania sankcji.
Po pierwsze, w niec pompatycznym stylu w Integrated Review of security, defence, development and foreign policy zapowiedziano stosowania sankcji dla ochrony praw człowieka (we will act as a force for good in standing up for human rights around the world) oraz dla ochrony bezpieczeństwa narodowego.
Na potrzeby wzmacniania demokracji i praworządności Wlk. Brytania zapowiada przyjęcie specjalnego reżimu sankcji do walki z korupcją.
Po drugie, Departament handlu opublikował wytyczne dot. Eksportu technologii wojskowych i podwójnego zastosowania. Z perspektywy polskiej (unijnej) warto zwrócić na ten dokument uwagę m.in. w kontekście potencjalnego stosowania sankcji ekstraterytorialnych.
sobota, 27 marca 2021
Turcja wypowiada Konwencję stambulską
W dniu 20 marca br. opublikowany został Dekret Prezydenta Turcji o wypowiedzeniu Konwencji stambulskiej. Turcja była pierwszym krajem, który w 2012 r. Konwencję ratyfikował - na podstawie jednomyślnej decyzji Parlamentu. Dziś stroną Konwencji są już 34 państwa Rady Europy.
piątek, 26 marca 2021
Guest post: Czy można jednocześnie mieć ciastko i je zjeść? Wyrok angielskiego High Court w Helice Leasing S.A.S v PT Garuda Indonesia
Przy tworzeniu i negocjowaniu umów międzynarodowych stałym problemem jest wybór metody rozwiązywania sporów: jurysdykcja sądów powszechnych czy arbitraż? Każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. A może by tak połączyć oba systemy i dać Klientowi możliwość wyboru między sądem powszechnym a arbitrażem dopiero w momencie, gdy spór już powstanie? Jak takie rozwiązanie zadziałałoby w praktyce?
No cóż – raczej słabo. Przykładem może być niedawny (z 20 stycznia 2021 r.) wyrok angielskiego High Court w sprawie Helice Leasing S.A.S v PT Garuda Indonesia (Persero) TBK, [2021] EWHC 99 (Comm).
czwartek, 25 marca 2021
Pokłosie Achmea: opinia Rzecznika Generalnego Szpunara ws. wewnątrz-unijnego arbitrażu TKE
3 marca b.r. Rzecznik Generalny TS UE Maciej Szpunar wydał opinię w sprawie Energoalians (Komstroy) p. Mołdawii. Zdaniem Rzecznika prowadzenie wewnątrz-unijnych sporów arbitrażowych na podstawie Traktatu Karty Energetycznej (TKE) jest sprzeczne z prawem unijnym. Jest to kolejny przyczynek do dyskusji na temat skutków wyroku Trybunału Sprawiedliwości z 2018 r. w sprawie Achmea.
środa, 24 marca 2021
Peter Tomka rezygnuje z funkcji arbitra w sporze inwestycyjnym
Pod koniec 2020 r. pisaliśmy o kontrowersjach dotyczących dorabiania przez sędziów Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości poprzez akceptowanie nominacji na arbitrów w trybunałach inwestycyjnych. Krytyka takich praktyk nie jest nowa, przewijała się wcześniej również w PPM, jednak jak dotąd jej jedynym publicznie znanym rezultatem było przyjęcie przez MTS wewnętrznych regulacji zakazujących double hatting.
Tym razem presja opinii publicznej okazała się skuteczna. Peter Tomka - nominowany przez Chiny w sporze arbitrażowym z Macro Trading - podał się do dymisji.
22 marca b.r. ukonstytuował się trybunał w nowym składzie: Rolf Knieper nominowany przez państwo pozwane obok Miriam Sapiro (inwestor) i Gabriella Kaufmann-Kohler (przewodnicząca składu).
wtorek, 23 marca 2021
UE, Wlk. Brytania i Kanada koordynują sankcje przeciwko Chinom. Zdecydowna reakcja Chin
Unia Europejska (Press release), Wielka Brytania (press release) oraz Kanada (press release) jednocześnie zakomunikowały decyzję o nałożeniu na Chiny sankcji w związku z poważnymi naruszeniami praw człowieka wobec Ujgurów i innych mniejszości w regionie Xinjiang. Już wcześniej o ustanowieniu sankcji zadecydowały Stany Zjednoczone.
Sankcje w postaci zamrożenia aktywów i ograniczeń podróżnych przyjęto wobec wysokich funkcjonariuszy administracji i aparatu bezpieczeństwa, których uznano za odpowiedzialnych za pogwałcenia praw człowieka. Wszyscy mają być powiązani z tamtejszym obozem internowania.
poniedziałek, 22 marca 2021
Guest Post: Zagrożenia na drodze budowy instytucji „takiej jak NATO”
Zagrożenia na drodze budowy
instytucji „takiej jak NATO”
Elementem zmiany w stosunkach
międzynarodowych jest, relatywny, wzrost znaczenia regionu Indo-Pacific. Pośrednim
dowodem zmiany jest tempo podjęcia i intensywność kontaktów z państwami regionu
ze strony nowej administracji amerykańskiej. Zarówno w postaci „szczytu”
prezydentów i premierów (w formule wirtualnej)[1]
jak i wizyty (realne) sekretarzy spraw zagranicznych (A. Blinken) i obrony (L.
Austin).
Nowym elementem w regionie jest
dążenie państw do zmiany formuły współpracy od „piasty(USA) – szprychy(alianci)”
do zinstytucjonalizowanej, wielostronnej. W ramach współpracy: Australia,
Indie, Japonia i USA budowane są: - DSD (Democratic Security Diamond) i Quad 2.0
(Quadrilateral
Security Dialogue). DSD jest instytucją
współpracy polityczno-społeczną zaś Quad 2.0 polityczną-wojskową; ta
„specjalizacja” jest umowna-niesformalizowana. Quad 2.0 stopniowo jest
poszerzana w formule Quad+ o państwa regionu i zachodnich aliantów: Francję,
Niemcy i Wielką Brytanię. Współpraca ma zapewnić by region był „free
and open” lub – jak określa to nowa administracja amerykańska – „secure and
prosperous[2]”.
Działania na rzecz rozwoju współpracy i asertywnej
odpowiedzi na wyzwania ze strony Chin, a także Rosji napotykają na trudności. Mają one różny charakter i źródła; pochodzą one ze
strony strategicznych rywali, ale i z „wnętrza” współpracy. Ich źródłem mogą
być działania uczestników. Takie działania mogą być inspirowane przez Chiny lub
Rosję a co najmniej spotykać się z przyjazna reakcją z ich strony.
Niewyobrażalne skutki średnio- i
długoterminowe dla współpracy może mieć realizacja zakupu przez Indie od Rosji
5 zestawów systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej „S-400 (Triumf)”[3].
Umowa została zawarta w listopadzie 2018 r. w trakcie wizyty w Delhi Prezydenta
V. Putina; wizyta i umowa zostały natychmiast wykorzystane przez Rosję – Putin
ogłosił ją w trakcie spotkania BRICS[4].
Pierwsza wpłata w wysokości 800 mln USD nastąpiła w 2019 r. a początek
realizacji kontraktu ma nastąpić do końca 2021 r.[5]. W
przypadku zakupu, a w praktyce uruchomienia systemu „S-400”, Indie zostaną
objęte amerykańskimi sankcjami[6],
tak jak miało to miejsce w reakcji na zakup systemu przez Turcję (członka NATO)[7].
Reakcję amerykańską (w postaci sankcji) dopełni natychmiastowe przerwanie
współpracy wojskowej szczególnie wspólnych manewrów (z USA, członkami NATO i
sojusznikami) ze względu na bezpośrednie zagrożenie rozpoznaniem („nauczeniem
się) przez „S-400” systemów bojowych samolotów F-35 JSF (Joint Strike Fighter)[8].
Sekretarz Obrony USA Lloyd Austin publicznie uprzedził rząd indyjski o tym
scenariuszu na konferencji prasowej (27 lutego 2021 r.) w trakcie oficjalnej
wizyty w Indiach[9].
Sekretarz Austin – w odpowiedzi na pytanie dziennikarza – upublicznił treść
rozmowy z Rajnathem Singhiem Ministrem Obrony Indii, równocześnie demonstrując
pogłębioną współpracę administracji Prezydenta J. Bidena i izby wyższej
legislatywy; zapowiedź sankcji zawarł bowiem senator Bob Menedez,
przewodniczący senackiej Komisji spraw zagranicznych w upublicznionym liście do
Sekretarza Obrony. Wypowiedź Austina i przebieg wizyty nie są przeszkodą we
współpracy – a jedynie uprzedzają o zagrożeniu – od zawarcia umowy Indie
pogłębiły i poszerzyły współpracę wojskową z USA (i Izraelem) również w
zakresie zakupów uzbrojenia zaś sam zakup nie uruchomi reakcji USA (dopiero
uruchomienie systemu). Indie mają możliwość rewizji polityki. Na rzecz rewizji
przemawia współpraca z sojusznikami z zachodniej hemisfery oraz stosunki z
Chinami. Kompromis jest możliwy m.in. w konsekwencji odsprzedania systemu
państwu/om trzeciemu/m (albo USA).
[1] 12 marca 2021 uczestnicy Quad odbyli spotkanie „na
szczycie” (jako takie zostało oficjalnie ogłoszone) z udziałem prezydentów USA:
Joe Biden i Indii: Narendra Modi oraz premierów Australii: Scott Morrison i
Japonii: Suga Yoshihide; szerzej
Our four nations are committed to a free, open, secure and prosperous
Indo-Pacific region.The Washington Post March 13, 2021 https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/03/13/biden-modi-morrison-suga-quad-nations-indo-pacific/
Spotkanie
na „szczycie” nadało regularny i formalny charakter instytucji Quad jako filaru
współpracy pomiędzy uczestnikami; tak prof. Rory Medcalf, w tekście
podpisanym jako Head National Security Colege (a więc stanowiącym półoficjalny
wyraz stanowiska rządu Australii); R. Medcalf, The Quad has seen off the
sceptics and it’s here to stay. Australian National University. News 16 March 2021 https://nsc.crawford.anu.edu.au/department-news/18586/quad-has-seen-sceptics-and-its-here-stay.
[2]
Szerzej D. Grossman Biden Administration Could Benefit from Keeping an
Indo-Pacific Focus. November 30, 2020
https://www.rand.org/blog/2020/11/biden-administration-could-benefit-from-keeping-an.html;
S. Strangio, Is Biden Preparing to Tweak the Indo-Pacific Strategy? A shift in language may signal some
changes to the Trump administration’s headline Asia policy. The Diplomat
November 20, 2020
https://thediplomat.com/2020/11/is-biden-preparing-to-tweak-the-indo-pacific-strategy/
[3]
Producentem system jest “Rostec” rozwijający konstrukcję “S-300” opracowana
przez Ałmaz-Antiej.
[4] Szerzej B. Kuchay, India ‘makes advance payment’ for
Russian S-400 missile system. AlJazeera 18 Nov 2019
https://www.aljazeera.com/news/2019/11/18/india-makes-advance-payment-for-russian-s-400-missile-system
(dostęp: 21.03.2021).
[5] Za kwotę 5,5 mld USD; szerzej S.
Miglani, Exclusive: India's friction with U.S.
rises over planned purchase of Russian S-400 defence systems.
Reuters January, 15, 2021
https://www.reuters.com/article/us-india-usa-missiles-exclusive-idUSKBN29K2DO
(dostęp: 21.03.2021).
[6]
Reakcję amerykańską narzuca egzekutywie Section 231 CAATSA (Countering
America's Adversaries Through Sanctions Act); istnieje możliwość
nieuruchomienia sankcji w przypadku kiedy po zakupie system nie jest
uruchomiony (jak miało to miejsce w przypadku zakupu przez Grecję starszego
systemu „S-300”) albo wykorzystywany incydentalnie.
[7] Szerzej P. Iddon, Is India’s Russian S-400 Missile Deal Comparable To
Turkey’s Troubled Procurement? Forbes Jan 27, 2021
https://www.forbes.com/sites/pauliddon/2021/01/27/how-analogous-is-indias-russian-s-400-missile-deal-with-turkeys-troubled-procurement/
(data dostępu: 21.03.2021).
[8] Indie
nie uczestniczą w programie budowy tego samolotu tzn. w F-35 fighter jet
programme.
[9] Szerzej L. Seligman, Austin
hints India’s purchase of Russian missile system could trigger sanction. Politico
03/20/2021
https://www.politico.com/news/2021/03/20/lloyd-austin-india-sanctions-s400-missile-477304
(data dostępu: 21.03.2021)
sobota, 20 marca 2021
Guest Post: Znacząca ludzka kontrola nad śmiercionośną siłą i bałagan w ONZ
Rozmowy na temat
autonomicznych systemów śmiercionośnej broni (ang. lethal autonomous weapon
systems LAWS) na forum Konwencji CCW trwają od 2014 roku i wszystko wskazuje na
to, że będą się dalej skupiały na pojęciu znaczącej ludzkiej kontroli (ang.
meaningful human control, MHC) jako kluczowym, z punktu widzenia prawa i etyki,
elemencie w dyskusji o legalności takich systemów uzbrojenia i odpowiednim reżimie
odpowiedzialności.
Swoje stanowisko
w tym zakresie jasno określił Parlament Europejski, który w rezolucji
z 20 stycznia 2021 roku w sprawie sztucznej inteligencji, wezwał do
wprowadzenia wiążącego prawnie zakazu używania LAWS. Należy pozytywnie ocenić
szerokie odniesienie się tej instytucji UE do prawa międzynarodowego i prawa
ochrony praw człowieka. Zdaniem Parlamentu, kluczową kwestią jest to by LAWS
były stosowane tylko w ostateczności, a warunkiem ich legalności było
zachowanie ścisłej kontroli człowieka. MHC powinna umożliwiać człowiekowi
przejęcie sterowania LAWS w dowolnym momencie, „ponieważ istotna interwencja i
nadzór człowieka mają zasadnicze znaczenie w procesie podejmowania decyzji,
których skutkiem są ofiary śmiertelne, a ludzie powinni zawsze ponosić odpowiedzialność
za decyzje o życiu i śmierci”. Z kolei systemy całkowicie pozbawione MHC, są
bezwzględnie nielegalne i nie mogą być używane w żadnych okolicznościach. W tym
zakresie Parlament poparł stanowisko Campaign
to Stop Killer Robots i ponad 30 państw.
W kontekście
(pozornego) konsensusu międzynarodowego co do konieczności zachowania ludzkiej
kontroli nad atakami skutkującymi śmiercią ludzi, jako zaskakujące jawi się
niewiążące stanowisko US National Security Commission on Artificial
Intelligence przedstawione w
raporcie z marca 2021 roku, zgodnie z którym Stany Zjednoczone
powinny zachować MHC wyłącznie nad użyciem śmiercionośnej siły stosowanej przy
pomocy broni nuklearnej (w pozostałym zakresie wystarczy rygorystycznie
przeprowadzony przegląd broni z art. 36 PDI, s. 10 raportu). Co więcej, zdaniem
NSCAI Stany Zjednoczone nie tylko nie powinny dążyć do przyjęcia prawnie
wiążącego zakazu używania LAWS, ale w interesie ich narodowego bezpieczeństwa
jest dalszy rozwój LAWS (s. 592 raportu).
Wobec powyższego
warto dalej obserwować dyskusje na temat MHC, gdyż konieczność wykonywania znaczącej ludzkiej kontroli można uznać za normę in
statu nascendi…
Na marginesie
autorka chciała podzielić się dość przykrą refleksją, która może być przydatna
dla innych opierających swoje badania na oficjalnych dokumentach. O ile do
sierpnia 2020 roku, na stronie www ONZ w Genewie można było prześledzić 99,9%
dokumentacji (stanowisk, raportów, wystąpień i prezentacji) z wszystkich
spotkań poświęconych LAWS w latach 2014-2019 o tyle, wraz z modernizacją strony
ONZ, totalnie zignorowano konieczność zabezpieczenia dostępności tych
dokumentów. Efekt jest taki, że aktualnie stare zapisane linki do konkretnych
dokumentów będących bezpośrednim źródłem poznania, odsyłają nas do www.ungeneva.org.
Wytrwali badacze przecież się nie poddają i starają się odnaleźć w nowej
wyszukiwarce dokumentów, ta jednak obejmuje jedynie szczątkowe ilości
dokumentów ze spotkań z 2019 i 2020. Na stronach brak jest również jasnej
informacji o tym, czy te bazy będą kiedykolwiek uzupełnione (miejmy nadzieję….).
Wtedy to na ratunek przychodzą nam badacze z harwardzkiego programu PILAC
oraz przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego z Reaching
Critical Will, którzy zgromadzili, opisali i uporządkowali znaczną
część dokumentów, zawierających stanowiska państw i niektórych podmiotów prawa
międzynarodowego w odniesieniu do LAWS. Jednak nie znajdziemy tam wszystkich
dokumentów, które widniały w starym portalu ONZ (np. brak jakichkolwiek
stanowisk Stolicy Apostolskiej, która formułowała śmiałe tezy dot. Klauzuli
Martensa). Można oczywiście zasadnie odpowiedzieć, że przezorny zawsze
ubezpieczony i należało zapisywać każdy z dokumentów będących przedmiotem
zainteresowania – na pewno, w teorii tak, jednak w praktyce chyba wiemy jak to
wygląda (szczególnie gdy widzi się świetnie opracowany serwis szacownej ONZ). Z
całej tej historii jest jednak pozytywna konkluzja: dzięki HLS PILAC
dowiedziałam się o możliwości zapisywania dokumentów w linkach, które mają być niezniszczalne,
nienaruszalne i nieśmiertelne – tak by za 20 lat odnaleźć ten sam
dokument – wszystkim zainteresowanym publikowaniem online i w formie e-booków
polecam zatem zapoznanie się z koncepcją perma.cc (to nie jest reklama, konta
dla naukowców są darmowe).
Autor: dr Kaja Kowalczewska
wtorek, 16 marca 2021
Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję dotyczącą dostępu do szczepionek przeciwko koronawirusowi
26 lutego br. Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła jednomyślnie rezolucję 2565 dotyczącą dostępu do szczepionek przeciwko koronawirusowi. Tekst rezolucji został zaproponowany przez Wielką Brytanię i poparty przez 112 państw.
Jest to druga rezolucja Rady odnosząca się do pandemii – poprzednia (2532) została uchwalona 1 lipca 2020 r. Rada wezwała w niej do „powszechnego i natychmiastowego wstrzymania działań wojennych we wszystkich sytuacjach” (par. 1).
czwartek, 11 marca 2021
Gratulacje dla sędziego Piotra Hofmańskiego - nowego prezesa MTK!
Malawi przystępuje do Konwencji nowojorskiej
Malawi zostanie 167. państwem-stroną Konwencji nowojorskiej o uznawaniu i wykonywaniu zagranicznych orzeczeń arbitrażowych (UNIS Press Release). Konwencja wejdzie w życie ze skutkiem dla tego państwa z dniem 2 czerwca b.r.
Jest to trzecie z rzędu państwo afrykańskie przystępujące do Konwencji po Etiopii (2020) i Sierra Leone (2021).
środa, 10 marca 2021
Zwycięstwo Maduro nad Guaidó przed trybunałem ICSID. Społeczność międzynarodowa podzielona ws. sankcji wobec Wenezueli
W styczniu 2019 r. pisaliśmy o prawnomiędzynarodowych aspektach rozruchów w Wenezueli. Jednym z zasygnalizowanych wówczas wątków była kwestia przedwczesnego uznania Juana Guaidó za szefa rządu. Sytuacja prawna Wenezueli pozostaje skomplikowana, a społeczność międzynarodowa jest coraz bardziej podzielona co do strategii ochrony tamtejszej ludności.
Źródło: Daily Mail |
Doraźnie sytuację prawną usiłował uporządkować trybunał arbitrażowy ICSID orzekający w sporze Mobil Cerro Negro (ICSID Case No. ARB/07/27), co zapowiadaliśmy w grudniu 2019 r. 1 marca trybunał oddalił wnioski Enrique Sáncheza Falcóna, pełnomocnicka Juana Guaidó, o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w miejsce pełnomocnika prezydenta Nicolasa Maduro (Reinaldo Enrique Muñoz Pedroza) albo, alternatywnie, o zawieszenie postępowania.
wtorek, 9 marca 2021
Chiny rozbudowują instrumentarium sankcji
Li Zhanshu, Przewodniczący Stałego Komitetu Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych |
Chiński parlament poinformował o wszczęciu prac legislacyjnych nad zestawem instrumentów reakcji na zagraniczne sankcje i ich stosowanie przez państwa trzecie poza własną jurysdykcją. Nowy pakiet środków ma również umożliwić reagowanie na "zagraniczne wyzwania" i zapobieganie zagrożeniom (Global Times, China vows to make legislative push to deter unjustified sanctions, expanding legal toolkit as more vigorous protection measures). Rozwiązania mają docelowo stworzyć systemowy mechanizm stosowania środków odwetowych na każdy przejaw "nadużyć" sankcji przez podmioty trzecie. Środki takie mają w szczególności służyć przeciwdziałaniu "hegemonicznym praktykom" USA.
poniedziałek, 8 marca 2021
Sankcje USA wobec Rosji w reakcji na zastosowanie broni chemicznej
Departament Stanu USA uznał, że rząd Rosji ponosi odpowiedzialność za atak przeprowadzony na byłego agenta rosyjskich służb Siergieja Skripala i jego córkę Julię w Salisburgy (UK) w marcu 2018 roku. Do ataku zastosowano środek chemiczny Novichok. Tym samym Rosję uznano winną pogwałcenia Konwencji o zakazie broni chemicznej CWC (DoS, U.S. Sanctions and Other Measures Imposed on Russia in Response to Russia’s Use of Chemical Weapons).
Odpowiednio, Directorate of Defence Trade Controls (działający w ramach Departamentu) wydał oświadczenie o nałożeniu na Rosję sankcji handlowych w zakresie eksportu broni. Ponadto, zgodnie z oświadczeniem DoS, wstrzymane mogą zostać m.in. pomoc udzielana Rosji (za wyjątkiem pilnej pomocy humanitarnej oraz w zakesie żywności i rolnictwa) czy finansowanie sprzedaży broni. Jednak napojtężniejszym środkiem zasugerowanym przez DoS może być odcięcie Rosji od dostępu do kredytów, gwarancji kredytowych oraz wszelkiej innej pomocy finansowej ze stron amerykańskich agencji rządowych. W rezultacie inwestorzy prewencyjnie zaczęli wyprzedawać rosyjskie obligacje (Bloomberg, Russian Bonds Slump as ‘Nuclear Option’ of Debt Sanctions Raised). Bezpośrednią konsekwencją amerykańskich zapowiedzi był wzrost kosztów długu o przeszło 6,6%.
Straszak w postaci zakazu inwestycji w rosyjskie obligacje jest tym skuteczniejszy, że w 2019 r. USA zastosowały już podobne sankcje, wówczas wobec rosyjskich euroobligacji ttzn. obligacji nie denominowanych w Rublach (US DoT, Treasury Announces Sanctions under the Chemical and Biological Weapons Control and Warfare Elimination Act).
piątek, 5 marca 2021
Trybunał w Strasburgu odrzuca wniosek SN Słowacji o wydanie opinii doradczej na podstawie Protokołu nr 16
ETPC po raz pierwszy w ponad dwuletnim okresie obowiązywania Protokołu nr 16 zdecydował się na odrzucenie złożonego do niego wniosku o opinię doradczą (o Protokole czytaj tu, opinia dostępna jest tu). Słowacki SN, który złożył wniosek był trzecim sądem po sądzie francuskim i armeńskim (na blogu tu), który zdecydował się zwrócić o opinię Trybunału. Na rozstrzygnięcie czeka jeszcze wniosek sądu litewskiego.
Postępowanie, w ramach którego złożono wniosek, dotyczyło pobicia przez policjanta i jego odpowiedzialności za ten czyn. Sprawa była rozstrzygana w dwóch instancjach przez Służbę Dochodzeniową (Inspection Service), organ umocowany przy Ministrze Spraw Wewnętrznych. SN, do którego została złożona przez policyjna skarga kasacyjna, zwrócił się do Trybunału o wydanie opinii co do tego, czy Służba Dochodzeniowa, która badała sprawę, spełnia kryteria wynikające z art. 2, 3 i 6 Konwencji w odniesieniu do badania przestępstw popełnionych przez policjantów, w szczególności kryterium niezależności i bezstronności.
Rozstrzygając o nieprzyjęciu wniosku ETPC podkreślił dwie istotne okoliczności. Po pierwsze, pytania SN dotyczyły problematyki rzetelności postępowania, a więc kwestii na gruncie jedynie art. 6 Konwencji (w tym konkretnym przypadku), a nie jak wskazano we wniosku art. 2 i 3 Konwencji. Po drugie, Trybunał odwołał się do orzecznictwa samego SN słowackiego, uznając, że sąd de facto sam już wcześniej udzielił sobie odpowiedzi na zadane pytanie. W uchwale z 2015 r. SN stwierdził bowiem, że gwarancje niezależności nie są zachowane, o ile meritum sprawy (a więc także kwestia ustalenia faktów, a nie jedynie kwestie natury formalnej) nie zostanie rozpatrzone przez organ o charakterze sądowym.
W konsekwencji ETPC stwierdził, że pytania podniesione w opinii nie dotyczyły kwestii, w których sąd pytający potrzebowałby wytycznych Trybunału w celu zapewnienia poszanowania praw gwarantowanych w Konwencji. Dlatego też Trybunał uznał, że wniosek nie spełniał wymogów wynikających z Protokołu nr 1.
Trzeba podkreślić, że choć odrzucenie wniosku wydaje się jak najbardziej słuszne, dość szybko zmaterializowała się obawa wielu komentatorów, formułowana przy okazji opracowywania Protokołu nr 16, odrzucania przez Trybunał złożonych wniosków. Podkreślano, że nieprzyjmowanie wniosków będzie stanowiło element, który może zniechęcać sądy krajowe do tej formy wymiany poglądów z Trybunałem. I te obawy się realizują, choć w dość niefortunnej sprawie.
czwartek, 4 marca 2021
Fatou Bensouda rozpoczyna postępowanie przygotowawcze odnośnie sytuacji Palestyny
Informowaliśmy niedawno o decyzji wydanej przez Międzynarodowy Trybunał Karny 5 lutego 2021 roku, w której Izba zdecydowała, że trybunał może objąć jurysdykcją karną zbrodnie popełnione na terytorium Palestyny włączając w to Gazę, Zachodni Brzeg i wschodnią Jerozolimę.
Wczoraj Prokurator Bensouda poinformowała o rozpoczęciu postępowania odnośnie sytuacji Palestyny.
Dochodzenie obejmie przestępstwa podlegające jurysdykcji Trybunału, które rzekomo zostały popełnione w od 13 czerwca 2014 r., decyzja o wszczęciu dochodzenia jest następstwem trwającego prawie 5 lat badania wstępnego podjętego przez Biuro Prokurator Bensoudy.
Wczorajsza decyzja już spotkała się z wielką krytyką. Nie może oczywiście dziwić krytyczne podejście do tej decyzji Netanjahu, który nazywa decyzję szczytem antysemityzmu i hipokryzji (zobacz np. tu ), ale już do stanowiska Stanów Zjednoczonych trzeba podejść bardzo krytycznie. To nie jest nawet ciche wsparcie dla Izraela, ale potwierdzenie słuszności inicjatyw podjętych przez Trumpa i jego administrację! Tony Blinken, po którym oczekiwano powrotu Stanów Zjednoczonych na ścieżkę praw człowieka i szacunku dla międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości oznajmił wczoraj, że Stany Zjednoczone są krytyczne wobec postępowania trybunału odnośnie sytuacji Palestyny i w związku z tym potwierdził silne zaangażowanie w te kwestie (zobacz tu ). Może to oznaczać, że nadal zostaną utrzymane sankcje nałożone na personel MTK.
Co prawda nie na długo. Już 16 czerwca stanowisko obejmie nowy Prokurator i wtedy konieczne będzie i tak przyjrzenie się sankcjom i podjęcie decyzji czy nałożyć je także na nowego prokuratora MTK.
Tymczasem wczorajsza reakcja Blinkena może być uznana za prężenie muskułów, aby wesprzeć Izrael, bo Trybunału administracja USA już bardziej zrazić chyba nie może.
Z drugiej strony USA i Izrael nie działają w próżni - świat nie przygląda się bezczynnie tej krótkowzrocznej polityce obu państw, i krytycznie podchodzi do kwestii sankcji nałożonych na personel MTK, ma to między innymi odzwierciedlenie w apelu, będącym także jasnym sprzeciwem wobec amerykańskiej polityki, przyjętym przez kilkadziesiąt międzynarodowych organizacji (a który umieszczono na stronie Human Rights Watch).