Fashion ID jest niemieckim internetowym sprzedawcą artykułów odzieżowych, który na swojej stronie umieścił wtyczkę: facebookowy przycisk „Lubię to”. Gdy dany użytkownik trafia na stronę internetową Fashion ID, informacje o adresie IP i identyfikatorze jego przeglądarki są przekazywane Facebookowi. Przekazanie to ma miejsce automatycznie po załadowaniu się strony internetowej Fashion ID i następuje niezależnie od tego, czy użytkownik kliknął przycisk „Lubię to” i czy jest posiadaczem konta na Facebooku.
Verbraucherzentrale NRW, niemieckie stowarzyszenie mające na celu ochronę interesów konsumentów, wytoczyło przeciwko Fashion ID powództwo o zaniechanie na tej podstawie, że wykorzystywanie tej wtyczki prowadzi do naruszenia przepisów dotyczących ochrony danych.
W opinii rzecznik generalny M. Bobek zaproponował, aby Trybunał stwierdził, że zgodnie z dyrektywą o ochronie danych, operatora strony internetowej (takiego jak Fashion ID), który umieścił na tej stronie wtyczkę podmiotu trzeciego (taką jak facebookowy przycisk „Lubię to”), co skutkuje gromadzeniem i przekazywaniem danych osobowych użytkownika tej strony, należy uznać za wpóładministratora tych danych, administrującego nimi wraz z tym podmiotem trzecim (w rozpatrywanej sprawie Facebook Ireland). Niemniej jednak (współ)odpowiedzialność tego administratora danych należy ograniczyć do tych operacji, w przypadku których rzeczywiście współokreśla on sposoby i cele przetwarzania danych osobowych. Oznacza to, że (współ)administrator jest odpowiedzialny za operację lub za zestaw operacji, w odniesieniu do których uznaje on lub współokreśla cele i sposoby w zakresie, w jakim dotyczą one danej operacji przetwarzania. Odpowiedzialności w odniesieniu do poprzedzających lub późniejszych etapów łańcucha przetwarzania danych nie można natomiast przypisywać osobie, która nie była w stanie określić celów bądź sposobów danego etapu przetwarzania.
Z okoliczności faktycznych omawianej sprawy wynika więc, że Fashion ID i Facebook Ireland wspólnie określają sposoby i cele przetwarzania rozpatrywanych w niej danych osobowych na etapie ich gromadzenia i przekazywania. Z zastrzeżeniem sprawdzenia tego przez sąd odsyłający, wydaje się, że zarówno Facebook Ireland jak i Fashion ID dobrowolnie zapoczątkowały etap przetwarzania danych polegający na ich gromadzeniu i przekazywaniu i, choć cel, w którym to czynią, nie jest identyczny, to ma jednak jednolity komercyjno-reklamowy charakter (decyzja Fashion ID o umieszczeniu na swej stronie facebookowego przycisku „Lubię to” zdaje się wynikać z chęci poprawy widoczności jej produktów za pośrednictwem serwisu społecznościowego).
W związku z tym w odniesieniu do etapu przetwarzania danych polegającego na ich gromadzeniu i przekazywaniu Fashion ID działa jako ich administrator i ponosi – w tym właśnie zakresie – odpowiedzialność wspólnie z Facebook Ireland.
Rzecznik generalny przypomniał, że takie przetwarzanie jest zgodnie z dyrektywą legalne, jeśli spełnione zostaną trzy kumulatywne warunki: po pierwsze, realizacja uzasadnionych interesów przez administratora danych lub osobę trzecią lub osoby trzecie, którym dane są ujawniane, po drugie, konieczność przetwarzania danych osobowych dla potrzeb wynikających z tych uzasadnionych interesów, oraz, po trzecie, brak pierwszeństwa praw i wolności osoby objętej ochroną danych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz