W środe, 13 listopada Sąd
Najwyższy Regionu Galicia (Hiszpania) wydał wyrok kończący postępowanie karne w
sprawie katastrofy tankowca Prestige w 2002 roku u wybrzeży Hiszpanii. Postępowanie
dotyczyło odpowiedzialności karnej za zniszczenia w środowisku będące
następstwem przełamania się w pół i zatonięcia tankowca. Sąd uznał kapitana
statku Apostolos Mangouras, głownego mechanika statku Nikolasa Argyropoulosa i
zwierzchnika hiszpańskiej marynarki handlowej Jose Luisa Lopeza za niewinnych
spowodowania tej katastrofy. Sąd uznał, że katastrofa została spowodowana przez
niewłaściwy stan statku oraz błędnie przeprowadzane kontrole stanu technicznego
statku, który został uznany za zdatny do żeglugi pomimo istotnych awarii
zagrażających integralności struktury statku. Działania oskarżonych nie zostały
uznane za celowe, ani wynikające z lekkomyślności, co uniemożliwiło przypisanie
im winy. Kapitan statku Apostolos Mangouras został skazany na dziewięć miesięcy
pozbawienia wolności w związku z odmową podporzadkowania się zaleceniom Administracji
Morskiej Hiszpanii polegającym na podjęciu akcji odprowadzenia statku na pełne
morze celem ograniczenia rozmiarów katastrofy (celowość tych działań była
kwestionowana przez biegłych w procesie).
Wykonanie wyroku zostało jednak
zawieszone w związku z zaawansowanym wiekiem kapitana (78 l.).
Wyrok został
skrytykowany zarówno przez organizacje skupiające ofiary tej katastrofy, jak i
przez organizacje ekologiczne. Przedstawiciel Greenpeace Maria Jose Caballero
stwierdził, że orzeczenie pokazuje, że sądy w Hiszpanii nie są przygotowane do
rozstrzygania spraw z zakresu odpowiedzialności za katastrofy ekologiczne (więcej
informacji tutaj).
W wyniku tej katastrofy
na wybrzeże Hiszpanii, Francji i Portugalii wydostało się 63.000 ton ciężkiej
ropy. Prawie 3 tysiące kilometrów południowo-zachodniego wybrzeża Europy
zostało skażonych. Niektóre szacunki mówią o 230.000 zabitych ptaków morskich.
Katastrofa uznawana jest za jedną z najgorszych katastrof ekologicznych w
historii Europy.
Opublikowane na stronie www.marine-executive.com |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz