środa, 8 kwietnia 2020

Guestpost: Rada Bezpieczeństwa ONZ wobec wyzwania pandemii COVID-19

30 marca br. ZO ONZ jednogłośnie uchwaliło Rezolucję Global solidarity to fight COVID-19. ZO uznało, że pandemia COVID-19 wymaga „a global response based on unity, solidarity and reneved multilateral cooperation”. Wynik prac ZO był znacznie bardziej adekwatny do zagrożenia niż prace RB w marcu 2020. RB pod przewodnictwem Chinnie planuje podjęcia prac skoncentrowanych na pandemii.

Na rzecz wielostronnej współpracy przemawia doświadczenie.

W marcu 2013 roku Gwinea została objęta epidemią Ebola. Epidemia szybko rozszerzyła się na państwa sąsiadujące. Do 2014 epidemia objęła zasięgiem Liberię i Sierra Leone, oraz przeniosła się na inne kontynenty.

Społeczność międzynarodowa uznała, że właściwą reakcją na zagrożenie jest współpraca, nie zaś kordon sanitarny. Rada Bezpieczeństwa przyjęła wtedy Rezolucję 2177(2014), mocą której jednoznacznie „Stress[ed] the need for coordinated efforts of all relevant United Nations System entities to address the Ebola outbreak in line with their respective mandates and to assist, wherever possible, national, regional and international efforts in this regard”. 

Ustanowiono reżim implementacji Rezolucji „Reiterating its appreciation for the appointments by the Secretary-General of David Nabarro as the United Nations System Senior Coordinator for Ebola Virus Disease and of Anthony Banbury as the Deputy Ebola Coordinator and Operation Crisis Manager operating from the Crisis Response Mechanism of the United Nations, activated on 5 September 2014 and which aims to consolidate the operational work of the United Nations System, Member States, non-governmental organizations and other partners focused on providing assistance to the affected countries in response to the Ebola outbreak, as well as to ensure United Nations System assistance to developing, leading and implementing an effective response to the broader dimensions of the outbreak that include food security and access to basic health services, … Calls on Member States to provide urgent resources and assistance, including deployable medical capabilities such as field hospitals with qualified and sufficient expertise, staff and supplies, laboratory services, logistical, transport and construction support capabilities, airlift and other aviation support and aeromedical services and dedicated clinical services in Ebola Treatment Units and isolation units, to support the affected countries in intensifying preventive and response activities and strengthening national capacities in response to the Ebola outbreak and to allot adequate capacity to prevent future outbreaks”. 

Postanowiono korzystać z istniejącego system – wielości i różnorodności instytucji międzynarodowych  (L. Balmond, G. L. Burci oraz M. Arcari, P. Palchettti w Questions of International Law Decmber2014; analiza funkcjonalna patrz Ch. Enemark, Ebola, Disease-Control, and the Security Council: From Securitization to Securing Circulation. Journal of Global Security Studies 2017, No. 2(2), s. 137 i n.).

Transmisja wirusa w państwach objętych epidemią wygasła do stycznia 2016. W okresie 2013-2016 zachorowało 28639 osób, zmarło 11 316.  Zakończenie transmisji epidemii współwystapiło z wybranym przez społeczność międzynarodową – RB ONZ sposobem reagowania.


Autor: prof. Jerzy Menkes

Brak komentarzy: