Stosunkowo powolny proces realizacji warunków wejścia w życie Konwencji z Hongkongu o bezpiecznym i ekologicznym recyclingu statków (2009) (o którym pisaliśmy między innymi tutaj i tutaj) może uzyskać istotne wsparcie z całkiem zaskakującej strony. Międzynarodowe korporacje zajmujące się transportem morskim oraz obrotem statkami, na zasadzie dobrowolności włączają się w wysiłki mające na celu ograniczenie negatywnych środowiskowych konsekwencji złomowania statków. Grupa Maersk największy armator kontenerowy na świecie, w ubiegły czwartek (11.02.2016) oświadczyła, że jest zdeterminowany wykorzystać swoją pozycję na rynku, dla zapewnienia, że wykorzystywane przez niego statki będą podlegały procesowi złomowania w stoczniach spełniających wymogi Konwencji z Hongkongu (więcej informacji tutaj).
Oświadczenie takie jest istotne o tyle, że Maersk w najbliższych latach będzie wymieniał sporą liczbę jednostek. Warto zwrócić uwagę, że stosunkowo częstą praktyką jest sprzedaż statków bezpośrednio przed ich złomowaniem podmiotom specjalizującym się w złomowaniu takich jednostek. Umożliwia to obejście wymogów dotyczących złomowania statków wynikających chociażby z norm prawa UE (por. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1257/2013 z dnia 20 listopad 2013 w sprawie recyclingu statków). Z tego względu istotnym wydawać może się przedstawione 15.02.2016 stanowisko Wirana Shipping Corporation, przedsiębiorcę zajmującego się obrotem statkami, znanego z zaangażowania w promowanie ekologicznego złomowania statków, popierające decyzję Maersk (więcej informacji tutaj). Może się okazać, że działania podejmowane przez przedsiębiorstwa prywatne przybliżą realizację celów Konwencji z Hongkongu bardziej, niż dotychczasowe zabiegi dyplomatyczne UE i niektórych innych państw zaangażowanych w promowanie ekologicznego złomowania statków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz