Źródło: https://www.eesc.europa.eu/en/news-media/news/new-industrial-strategy-europe-brings-much-needed-paradigm-shift-says-eesc
5 maja 2021 r. Komisja Europejska ogłosiła aktualizację europejskiej strategii przemysłowej 2020, która ma uzupełnić podstawy i założenia pierwotnie określone w dokumencie z 10 marca 2020 r. Nowa Strategia Przemysłowa UE stanowi odpowiedź na wyzwania legislacyjne spotęgowane kryzysem COVID-19 i ma wyznaczyć nowy plan transformacji gospodarczej Europy, by przyspieszyć przemianę jej gospodarki w bardziej zrównoważoną, cyfrową i konkurencyjnie odporną na arenie światowej.
Kryzys
COVID-19
Wnioski
wyciągnięte z kryzysu pandemicznego unaoczniają wzajemną zależność globalnych
łańcuchów wartości i wskazują elementy europejskiego rynku handlowego, pozostawiające
jeszcze wiele do życzenia w kwestii łatwości transgranicznej wymiany dóbr.
COVID-19 w różny sposób wpłynął na otoczenie ekonomiczne przedsiębiorstw
poszczególnych branż, jednak pozwolił rozpoznać pewne wspólne, systemowe
problemy rynku UE. Ukazał zatem rolę granic międzypaństwowych w hamowaniu
swobodnego przepływu osób, towarów i usług oraz uświadomił, że przerwanie
globalnego łańcucha dostaw stanowić może przyczynę niedostępności podstawowych
produktów. COVID-19 wpłynął na sytuację, w której w obliczu kryzysu znaleźli
się konsumenci wielu dóbr dowodząc, że również i popyt może okazać się podatny
na zakłócenia płynności dostaw, zamknięcie granic oraz fragmentację rynku dóbr i
usług. Poprawy funkcjonowania gospodarki europejskiej upatruje się w silnym i
odpornym na zakłócenia jednolitym rynku UE, którego nowe, zaktualizowane
instrumenty przedstawiono poniżej.
Jednolity
rynek europejski
Zaktualizowana
strategia cyfrowa koncentruje się na obszarach, które należy wzmocnić celem
podniesienia odporności jednolitego rynku na występowanie nadzwyczajnych
okoliczności społeczno-ekonomicznych. Zasadniczo podtrzymuje się opinię,
jakoby istotne było utrzymanie swobody przepływu osób, towarów, usług i
kapitału wewnątrz obszaru gospodarczego UE. Komisja Europejska zamierza to
jednak przeprowadzić w oparciu o strategię uwzględniającą w przyszłych planach
legislacyjnych tzw. instrument nadzwyczajny jednolitego rynku, który stanowić
będzie rozwiązanie strukturalne, zapewniające ciągłość przepływu poszczególnych
swobód, bez względu na okoliczności gospodarcze i społeczne. Narzędzie ma być
zaplanowane w sposób, który w przypadku przyszłych kryzysów pozwoli zapobiec
problemowi niedoboru produktów o krytycznym znaczeniu wobec gospodarki, a to
wszystko za sprawą legislacji, która pomoże zapewnić ciągłość dostaw i
dostępność produktów, a także umożliwi zacieśnienie międzynarodowej współpracy
na polu zamówień publicznych.
Komisja
Europejska podnosi ponadto, że kluczowym w kontekście sprawnego funkcjonowania
jednolitego rynku jest wyższa egzekwowalność postanowień tzw. dyrektywy
usługowej (dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym). Państwa członkowskie
powinny kontynuować wypełnianie swoich dotychczasowych obowiązków, ze
szczególnym uwzględnieniem obowiązku powiadamiania, który umożliwi szybszą
identyfikację i przezwyciężanie wyłaniających się na rynku barier
gospodarczych. Strategia
uwzględnia też element nadzoru nad rynkiem wewnętrznym, który powinien zostać
wzmocniony poprzez wspieranie realizujących go organów krajowych we wdrażaniu
instrumentów gospodarki cyfrowej w dziedzinie kontroli produktów i gromadzenia
danych.
Nie bez
znaczenia wobec jednolitego rynku wewnętrznego pozostają jego podmioty, wobec których zaktualizowana strategia przemysłowa zakłada
znaczące inwestycje. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jako podmioty
bezpośrednio zaangażowane w transakcje odbywające się na jednolitym rynku,
wymagać będą uregulowania obejmującego swym zakresem problematykę pozasądowego
rozstrzygania sporów, które ma w efekcie zapobiec powstawaniu opóźnień w
płatnościach na rzecz MŚP oraz ograniczyć ryzyko ich ewentualnej
niewypłacalności.
Implementacja
Postanowienia
zaktualizowanej strategii przemysłowej UE w kontekście wzmocnienia jednolitego
rynku wewnętrznego zostały uwzględnione m.in. w nowym pakiecie legislacyjnym,
dotyczącym prawnej regulacji usług cyfrowych w UE, którego
projekt ukazał się w grudniu 2020 r. W jego skład wchodzić mają zasadniczo dwa
akty prawne – akt o rynkach cyfrowych (ang. Digital Markets Act) oraz
akt o usługach cyfrowych (ang. Digital Services Act), uzupełnione przez
narzędzie konkurencji (ang. New Competition Tool). Pierwszy z nich ma
zdefiniować platformy kontrolujące dostęp do danych i usług, które uznawane
będą za tzw. strażników dostępu (ang. gatekeepers), nałożyć dodatkowe
obowiązki ex ante na platformy internetowe i przedstawić katalog praktyk
zakazanych wobec ich użytkowników oraz klientów biznesowych. Wśród ograniczeń
znajdą się m.in. zakaz łączenia danych osobowych z różnych serwisów
internetowych, zakaz preferowania własnych usług (samopozycjonowania) oraz zakaz
zmuszania użytkowników do korzystania z innych usług tej samej platformy.
Digital Services Act ma z kolei objąć swym zakresem kwestie moderacji treści
przez operatorów platform internetowych, doboru reklam czy sposobu
rekomendowania reklam przez algorytmy, wprowadzając standardy minimalnej
przejrzystości ich działania.
Komisja Europejska
zaproponowała również powstanie rozporządzenia, pozostającego w ścisłym związku
z europejską strategią przemysłową, mającego za zadanie wyeliminować
zakłócający wpływ zagranicznych subsydiów na jednolity rynek UE. Nowe przepisy
mają skutecznie kontrolować zagraniczne subsydia przyznawane przez rządy państw
spoza UE, zapobiegając naruszeniom konkurencji na jednolitym rynku i stwarzając
warunki dynamicznego rozwoju gospodarczego.
Strategia
przemysłowa znajdzie ponadto ucieleśnienie w zestawie działań legislacyjnych,
którego zadaniem będzie dokonanie kontroli procesów konkurencji zachodzącej na
rynku wewnętrznym (m.in. kontrola reguł dotyczących fuzji przedsiębiorstw,
definicji rynkowej i pomocy publicznej).
Podsumowanie
Jednolity
rynek UE w kształcie ukazanym w Nowej Strategii Przemysłowej wymaga dalszego
pogłębienia i harmonizacji tych norm, które mają znaczenie w szczególności
wobec Małych i Średnich Przedsiębiorstw, jako podmiotów bezpośrednio
zaangażowanych w transakcje rynkowe. Kryzys COVID-19 dowiódł wprawdzie, że
wiele z przedsiębiorstw jest w stanie szybko reagować na zmieniające się
okoliczności ekonomiczne, zmieniając profil swojej działalności bądź przenosząc
centrum swojej działalności w sferę Internetu. Nie jest to natomiast rozwiązanie
długoterminowe i nie powinno zostać pozostawione w gestii indywidualnych
działań przedsiębiorców. Jednolity rynek wymaga rozwiązań systemowych, które
zarysowane w aktualizacji strategii przemysłowej uodpornią go na przyszłe
wyzwania ekonomiczno-społeczne i kryzysy gospodarcze.
Komunikat
prasowy Komisji Europejskiej dostępny jest tutaj.
Oryginalny tekst
aktualizacji europejskiej strategii przemysłowej tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz