Komisja Europejska opublikowała Zalecenie na potrzeby wewnętrznych systemów compliance w podmiotach zaangażowanych w obrót produktami podwójnego zastosowania (Zalecenie KE (UE) 2019/1318). Celem dokumentu jest stworzenie wytycznych i harmonizacja implementacji Rozporządzenia Rady (WE) nr 428/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli obrotu produktami podwójnego zastosowania w odniesieniu do kompetentnych władz krajowych i eksporterów.
Mocą Rozporządzenie UE ustanowiła dość szeroki reżim kontroli handlu dobrami, oprogramowaniem i technologiami o zastosowaniu cywilnym i wojskowym (Rozporządzenie 428/2009, art. 2(1)), nakładając na unijnych eksporterów obowiązek uzyskania zezwolenia od kompetentnych władz krajowych (Rozporządzenie 428/2009, art. 3). Rozporządzenie pozostawia jednak znaczną swobodę w zakresie przyznawania, zmieniania i uchylania takich aktów.
Przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu globalnego zezwolenia państwa członkowskie biorą pod uwagę m.in. "stosowanie przez eksportera proporcjonalnych i odpowiednich środków i procedur w celu zapewnienia zgodności z przepisami i celami niniejszego rozporządzenia oraz z warunkami zezwolenia" tj. systemów compliance (Rozporządzenie 428/2009, art. 12(2)). Samo Zalecenie sugeruje zaś stosowanie systemów compliance nie tylko przy ubieganiu się o zezwolenia globalne (tak w Rozporządzeniu) ale również w przypadku zezwoleń indywidualnych i generalnych (tj. pozostałych dwóch kategorii przewidzianych w Rozporządzeniu). Zalecenie ma pomóc eksporterom w respektowaniu prawa unijnego, a organom krajowym w ocenie zgodności programów.
Zalecenie ma charakter prawnie niewiążący, a KE postuluje indywidualne podejście do takich programów, uwzględniając specyfikę każdego podmiotu. Zarazem jednak 7 elementów zidentyfikowano jako niezbędny rdzeń efektywnego systemu compliance.
1. Zobowiązanie kadry kierowniczej wyższego szczebla do zapewnienia zgodności z przepisami
2. Struktura organizacyjna, obowiązki i zasoby
3. Szkolenia i podnoszenie świadomości
4. Kontrola transakcji i odpowiednie procedury
5. Przegląd wyników, audyty, sprawozdawczość i działania naprawcze
6. Prowadzenie ewidencji i dokumentacja
7. Bezpieczeństwo fizyczne i bezpieczeństwo informacji
Każdy z powyższych elementów został rozpisany na dwie części tj. odpowiedź na pytania czego się od eksportera oczekuje oraz jakie kroki powinien on podjąć. W Załączniku I uwzględniono pytania pomocnicze dot. wewnętrznych systemów kontroli.
Należy podkreślić, że ani Rozporządzenie ani Zalecenie nie stanowi, aby stworzenie wewnętrznego sytemu compliance stanowiło obowiązek każdego eksportera, aczkolwiek niektóre państwa członkowskie właśnie w ten sposób inkorporowały przepis do prawa krajowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz