Pod koniec 2019 r. Grupa Państw Przeciwko Korupcji, czyli GRECO, opublikowała
kolejny raport w tzw. procedurze zgodności prowadzonej w związku z raportem przyjętym
w 2013r. w ramach czwartej rundy monitoringowej, która dotyczyła zagadnień
korupcji w odniesieniu do członków parlamentów, sędziów i prokuratorów.
GRECO oceniała wywiązanie się z rekomendacji
przyjętych w raporcie z 2013 r., a także z kolejnych rekomendacji wydanych w
ramach procedury ad – hoc wszczętej w związku ze zmianami w sądownictwie
wprowadzonymi w Polsce w latach 2016 – 2018. Niestety konkluzje Grupy są dla Polski
niekorzystne: wdrożonych zostało jedynie 7 na 16 pierwotnych rekomendacji,
natomiast z rekomendacji wydanych w procedurze ad – hoc jedynie 1 z 6. Zarzuty
dotyczące statusu prawnego parlamentarzystów dotyczą m.in. nieprzejrzystości
procedur lobbingowych oraz potrzeby ulepszenia wytycznych etycznych dotyczących
konfliktów interesów. „Starsze” rekomendacje dotyczące sędziów i prokuratorów
dotyczą braku generalnych wytycznych w zakresie eliminowania konfliktów
interesów, a prowadzone w tym zakresie prace nie wyszły poza etapy początkowe.
W odniesieniu do realizacji sześciu nowych
rekomendacji wydanych w procedurze ad – hoc wdrożonej w wyniku zmian
wymiaru sprawiedliwości w latach 2016 - 2018, GRECO pozytywnie oceniła
wycofanie przepisów dotyczących wieku emerytalnego sędziów SN i uzależnienia możliwości
przedłużania pełnienia przez nich urzędu od decyzji Prezydenta. Grupa odniosła
się krytycznie do braku ponownego rozważenia przez władze utworzenia izby
dyscyplinarnej SN, braku nowelizacji przepisów o wyborze członków KRS, o
postępowaniach dyscyplinarnych wobec sędziów SN, o wpływie władzy wykonawczej
na wewnętrzne funkcjonowanie SN, braku nowelizacji przepisów dot. powoływania i
odwoływania prezesów sądów powszechnych oraz regulacji postępowań dyscyplinarnych
wobec sędziów sądów powszechnych. Niezwykle dużo zastrzeżeń GRECO zgłosiła do
kształtu i praktyki stosowania przepisów dot. postępowań dyscyplinarnych. W
opinii Grupy wszystkie wskazane powyżej obecnie obowiązujące przepisy, co do
których zgłoszone zostały zastrzeżenia, rozpatrywane łącznie umożliwiają władzy
wykonawczej i ustawodawczej wpływanie na funkcjonowanie władzy sądowniczej i w
ten sposób osłabiają niezależność sądownictwa w Polsce. Dlatego też GRECO
zwróciła się do władz polskich o rozważenie zastrzeżeń podniesionych w pięciu
niewykonanych rekomendacjach. Termin na przedstawienie stanowiska wyznaczono na
koniec grudnia 2020 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz