Z końcem maja królewski podpis zwieńczył procedurę
legislacyjną angielskiej ustawy o sankcjach i przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
(Sanctions and Anti-Money Laundering Act 2018, SAMLA), uchwaloną na potrzeby wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii
Europejskiej w marcu 2019 r. Obecnie rząd Wielkiej Brytanii implementuje
sankcje unijne (a także cześć sankcji ONZ), jeżeli nie podlegają
one bezpośredniemu stosowaniu, na podstawie Ustawy o wspólnotach europejskich z 1972 r.;
w związku z Brexitem ta ostatnia zostanie jednak uchylona.
SAMLA rozszerza pod pewnymi zakresami kompetencje
rządu do stanowienia autonomicznych sankcji - niezależnie od organizacji międzynarodowych,
których Wlk. Brytania jest
członkiem. Zarazem ten sam rządu w sierpniu 2017 r. przyznał, że sankcje
międzynarodowe są najbardziej skuteczne w razie koordynacji polityk innych
państw i organizacji, w związku z czym Londyn będzie nadal uzgadniać politykę
zagraniczną w tym zakresie ze swoimi partnerami (zob. dokumenty z konsultacjilegislacyjnych).
SAMLA stanowi podstawę do nakładania sankcji finansowych,
imigracyjnych, handlowych lotniczych i morskich w przypadkach związanych z:
- Terroryzmem
- Bezpieczeństwem narodowym
- Międzynarodowym pokojem i bezpieczeństwem
- Realizacją celów polityki zagranicznej Wlk. Brytanii
- Rozwiązywaniem konfliktów zbrojnych i ochroną cywili,
- Odpowiedzią na poważne naruszenia praw człowieka oraz wspierania ich popularyzacji,
- Działania na rzecz implementacji prawa międzynarodowego humanitarnego
- Wkładu w nie-proliferację i rozbrojenie
- Działań na rzecz demokracji, rządów prawa i zasad good governance.
Sankcje mogą być stosowane wobec: 1) indywidualnie wskazanych podmiotów, 2) podmiotów powiązanych z określonym państwem, terytorium lub
regionem, 3) odpowiednio scharakteryzowanych podmiotów związanych z określonymi
państwami, terytoriami lub regionami (tj. na potrzeby sankcji sektorowych).
Sankcje będą implementowane mocą aktów właściwego ministra,
jednak kluczowym organem stanie się zapewne, utworzone w 2016 r., Office of
Financial Sanctions Implementation (OFSI).
SAMLA obejmuje procedurę odwoławczą dla wyznaczonych
podmiotów, a listy podmiotów objętych sankcjami
podlegają okresowym przeglądom.
Zakres podmiotowy ustawy obejmuje osoby w Wielkiej Brytanii, jej obywateli oraz
mające tam swoją siedzibę osoby prawne. Oznacza to, że o ile sankcje na podstawie
ustawy mogą być adresowane przeciwko podmiotom z państw trzecich, sankcje za
ich naruszenie obejmą jednie podmiot w lub z Wielkiej Brytanii. Innymi słowy,
nie będą podejmowane próby ekstraterytorialnego stosowania sankcji, co nagminnie robią
Stany Zjednoczone, mimo że rola Londynu na międzynarodowych rynkach finansowych
czyniłaby z tego państwo naturalnego kandydata do przyjęcia tożsamej polityki.
Ciekawostką w zakresie sankcji finansowych, nieobecną w
ramach prawnych UE, jest możliwość nałożenia obowiązku wycofania się z
inwestycji (udziałów, kontroli) w podmiocie objętym sankcjami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz