Po wycieku opinii prawnej Służb prawnych Rady dotyczącej bezprawności planowanego przez Komisję Europejską unijnego Podatku od transakcji finansowych (post tutaj) oraz prawdopodobnym wycofaniu się Komisji z planów przeniesienia nadzoru nad stawkami LIBOR z Londynu do Paryża, gdzie swoją siedzibę ma ESMA (FT, Libor control to remain in London), wczoraj trzeci raz w tym tygodniu ucierpiały unijne plany reformy finansowej.
Rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Niilo Jääskinen rekomendował unieważnienie art. 28 Rozporządzenia w sprawie krótkiej sprzedaży w części wyznaczającej zakres uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
Rozporządzenie przyjęto na podstawie art. 114 TFUE, umożliwiającego harmonizację prawa celem ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego. W myśl art. 28 Rozporządzenia ESMA może w szczególnych okolicznościach, w tym zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania i integralności rynków finansowych lub stabilności systemu finansowego Unii, zakazać lub ograniczyć transakcje krótkiej sprzedaży. 1 czerwca przepis został zaskarżony przez Wielką Brytanię (zob. post tutaj).
Zdaniem Rzecznika generalnego art. 114 TFUE nie mógł stanowić podstawy nadania równie szerokich uprawnień. O ile bowiem harmonizacja prawa na poziomie UE może uzasadniać przyznanie unijnym instytucjom kompetencji do podejmowania decyzji prawnie wiążących, o tyle zakres kompetencji przyznanych na podstawie art. 28 wykracza poza ów cel, prowadząc do faktycznej substytucji a nie wspomagania regulatorów krajowych w niezbędnym zakresie.
Odpowiednio właściwszą podstawą do przyznania podobnych kompetencji ESMA byłby zdaniem Rzecznika art. 352 TFUE; gdyby jednak Trybunał nie zgodził się z jego opinią w tym zakresie, Jääskinen rekomendował odrzucenie pozostałych zarzutów wysuniętych przez Wielką Brytanię.
Gdyby Trybunał podzielił zdanie Rzecznika, zagrożonych mogłoby być kolejnych kilka kluczowych elementów reformy finansowej, w tym budowa Jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (WSJ, Court Deals EU a Setback on Short-Selling Rules).
W większości dzisiejszych komentarzy podkreśla się, że jest to trzeci triumf brytyjskiej dyplomacji w potyczkach na polu regulacji rynków finansowych z Komisją Europejską.
Dodatkowo FT (Blow to German banking union plan) informuje o kolejnym wycieku dokumentów z Służb prawnych Rady, które miały odrzucić niemieckie zarzuty dotyczące rzekomej bezprawności powołania unijnego organu ds. upadłości banków i konieczności uprzedniego przeprowadzenia zmian traktatowych. Zarazem jednak prawnicy uznali, że funkcjonowanie funduszu celowego - podstawy działania wspomnianego urzędu - mogłoby naruszać suwerenność budżetową państw członkowskich.
W większości dzisiejszych komentarzy podkreśla się, że jest to trzeci triumf brytyjskiej dyplomacji w potyczkach na polu regulacji rynków finansowych z Komisją Europejską.
Dodatkowo FT (Blow to German banking union plan) informuje o kolejnym wycieku dokumentów z Służb prawnych Rady, które miały odrzucić niemieckie zarzuty dotyczące rzekomej bezprawności powołania unijnego organu ds. upadłości banków i konieczności uprzedniego przeprowadzenia zmian traktatowych. Zarazem jednak prawnicy uznali, że funkcjonowanie funduszu celowego - podstawy działania wspomnianego urzędu - mogłoby naruszać suwerenność budżetową państw członkowskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz