Od kilku lat uwagę świata przykuwa rozmach chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku. Za pomocą inwestycji infrastrukturalnych Chiny tworzą w ten sposób kanały i rynki zbytu dla własnej produkcji oraz wykorzystanie dla niewykwalifikowanej siły roboczej. Po kilku latach braku pomysłu na przeciwstawienie się polityce mocarstwowej Chin w 2017 r. Unia Europejska zareagowała Planem inwestycji zagranicznych. Teraz z marazmu wyrwały się również Stany Zjednoczone z nową odsłoną Planu Marshalla dla państw rozwijających się.
Pod koniec ubiegłego roku prezydent Trump podpisał ustawę BUILD (Better Utilization of Investments Leading to Development), na mocy której powołano agencję rządową International Development Finance Corporation (IDFC). Jej celem będzie wspieranie inwestycji prywatnych w państwach rozwijających się, przede wszystkim w projektach infrastrukturalnych i energetycznych.
IDFC zastąpi swoją, dwukrotnie mniejszą, poprzedniczkę Overseas Private Investment Corporation oraz przejmie niektóre kompetencje amerykańskiej agencji rozwojowej U.S. Agency for International Development. Współpraca z USAID, Millennium Challenge Corporation, między-agencyjną inicjatywą "Power Africa" a także innymi agencjami rządowymi mają umożliwić zwielokrotnienie kapitału zakładowego 60 mld USD (Lexology, How Will New U.S. International Development Finance Corporation Help American Companies?). Obszarem szczególnego zainteresowania Korporacji mają być rynki afrykańskie.
Finansowy potencjał IDFC na razie jest wielokrotnie niższy od Pasa i Szlaku. Ma jednak stanowić antidotum na merkantylistyczny charakter tego ostatniego, skutkujący plagą korupcji i gospodarczym uzależnieniem od Chin (ciekawie nt. amerykańskiej strategii judo radzenia sobie z chińskimi inwestycjami FP, Catching China by the Belt (and Road)). IDFC ma natomiast przyczyniać się do tworzenia miejsc pracy i stabilizacji gospodarek państw-beneficjentów.
Korporacja będzie oferować średnio- i długookresową finansowanie w formie pożyczek i gwarancji. IDFC będzie również oferować ubezpieczenia od ryzyka politycznego i wspierać prywatne fundusze inwestycyjne. To ostatnie uprawnienie może się okazać szczególnie interesujące. Działając jako fundusz-funduszy, IDFC może jednocześnie operować olbrzymim kapitałem, jak i zachować elastyczność działania i decyzyjność potrzebą do realizacji małych i średnich przedsięwzięć (FT, US development finance must have a domestic imperative).
Jednocześnie Korporacja ma być silnie zorientowana na cele zrównoważonego rozwoju i blisko w tym zakresie współpracować z innymi organizacjami rozwojowymi. W tym sensie dostrzegalny jest rozdźwięk między wiarą w choćby ochronę środowiska jako wehikułu strategicznych interesów Stanów Zjednoczonych i jednoczesnym odejściem od tej polityki przez administrację Trumpa (nt. USA i Porozumienia Paryskiego post tutaj).
IDFC ma osiągnąć zdolność operacyjną 1 października b.r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz