Rząd Wielkiej Brytanii opublikował 25 (z planowanych ok. 80) wytycznych dla przedsiębiorców na wypadek fiaska negocjacji ws. nowego reżimu wspołpracy gospodarczej po opuszczeniu Unii Europejskiej w marcu przyszłego roku (Gov.UK, How to prepare if the UK leaves the EU with no deal). Pierwsza pula materiałów, podobnie jak całe negocjacje, obejmuje bardzo zróżnicowaną materię od rolnictwa, przez energetykę nuklearną, regulacje w zakresie leków i sprzętu medycznego po reżim handlowy oraz wspołpracę finansową i podatkową.
Obok spodziewanych zmian, przede wszystkim dodatkowych wymogów dla przesiębiorców skutkiem których będą dodatkowe koszty i spowolnienie obrotu gospodarczego między UE a Wielką Brytanią, Business Insider zwrócił uwagę na kilka "zaskoczeń" Brexitowych:
Obok spodziewanych zmian, przede wszystkim dodatkowych wymogów dla przesiębiorców skutkiem których będą dodatkowe koszty i spowolnienie obrotu gospodarczego między UE a Wielką Brytanią, Business Insider zwrócił uwagę na kilka "zaskoczeń" Brexitowych:
- producenci papierosów, nadal obowiązani do ostrzegania przed zdrowotnymi konsekwencjami palenia, nie będą mogli dłużej korzystać z unijnych zdjęć znanych nam z opakowań,
- wzrosną koszty operacji kartami kredytowymi w relacjach z UE, a zatem również w e-handlu usługami np. oplaty za zarejestrownego w Amsterdamie Ubera,
- w związku z utratą tzw. paszportu europejskiego właściciele rachunków bankowych (i innych usług finansowych) mieszkający na kontynencie mogą utracić dostęp do części funkcjonalności w szczególności w zakresie dysponowania własnymi aktywami,
- Wielka Brytania która jest importerem spermy (przede wsystkmi z USA i Danii) może zostać pozbawiona dostępu albo znacznie utrudniony zostanie dostęp do jednego z podstawowych źródeł zaopatrzenia.
Unia Europejska opublikowała szereg podobnych dokumentów już kilka miesięcy temu (publikowane jako Notice to Stakeholders np. w obszarze handlu towarami, usług bankowych i płatniczych i innych usług finansowych, odpadów, prawa spółek, prawa żywnościowego, zamówień publicznych czy transportu drogowego). W odróżnieniu od dokumentów unijnych, brytyjskie instrukcje obejmują również deklaracje rządu, jakie praktyczne działania podejmie celem pomocy własnym przedsiębiorcom.
Abstrahując od deklarowanego (pomocy przedsiębiorcom) i dorozumianego (wzmocnienie pozycji negocjacyjnej) celu publikacji, dokumenty pośrednio ukazują skalę wyzwania administracyjno-prawnego przed jakim stanie przede wszystkim Wielka Brytania, jeżeli nie chce aby współpraca z kontynentem została sparaliżowana z powodów "technicznych". W tym sensie publikacja dokumentów ma również pomóc premier May w konsolidacji poparcia ze strony coraz bardziej skonfliktowanego własnego zaplecza politycznego (WSJ, Britain Ramps Up Preparations for No-Deal Brexit).
Warto w tym konteście odnotować, że mimo szerokiej kampanii uświadamiającej przedsiębiorców co do prawnych implikacji Brexitu, prowadzonej m.in. świadczące odnośny usługi kancelarie prawne, znaczna część przedsiębiorców nadal na taki scenariusz jest nieprzygotowana (Bloomberg, Business Leaders Need Urgent No-Deal Brexit Advice, Lobby Says).
Kolejne brytyjskie dokumenty mają się ukazać do końca września.
Warto w tym konteście odnotować, że mimo szerokiej kampanii uświadamiającej przedsiębiorców co do prawnych implikacji Brexitu, prowadzonej m.in. świadczące odnośny usługi kancelarie prawne, znaczna część przedsiębiorców nadal na taki scenariusz jest nieprzygotowana (Bloomberg, Business Leaders Need Urgent No-Deal Brexit Advice, Lobby Says).
Kolejne brytyjskie dokumenty mają się ukazać do końca września.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz