Niezależnie od kolejnych sankcji wobec KRLD przyjętych przez Radę Bezpieczeństwa ONZ (post tutaj), Stany Zjednoczone zwróciły się do pozostałych członków Komitetu ds. sankcji o przyjęcie czarnej liście statków, które umożliwiają Korei Północnej uchylanie się od sankcji. Z danych wywiadowczych przekazanych sojusznikom miało wynikać, że w ten sposób Korea nadal sprzedaje węgiel (stanowiący jej najważniejsze źródło przychodów) i nabywa rafinowaną ropę naftową (przeładunek odbywa się na pełnym morzu), co odpowiednio stanowiło pogwałcenie Rezolucji RB z oraz z sierpnia przyjętej w reakcji na testy balistyczne oraz z września w odpowiedzi na testy nuklearne. W tym pierwszym przypadku wyładunek miał nastąpić na rosyjskim Sachalinie; dostawcą ropy były natomiast statki pod banderą Hong Kongu, Togo oraz Panamy (WSJ, U.S. Seeks U.N. Ban on Ships Helping North Korea Dodge Sanctions). Korea Południowa zdołała w miniony piątek zatrzymać jeden ze statków - The Lighthouse Winmor (WSJ, South Korea Holds Ship Thought to Convey Oil to North Korean Vessel); załoga statku rzekomo pochodzi z Chin i Myanmar. Według niepotwierdzonych doniesień południowokoreańskich, wywiad USA miał również udokumentować 30 przypadków łamania embarga na ropę z udziałem statków pod chińską banderą (Chosun Media, Chinese Ships Spotted Selling Oil to N.Korea ).
The Lighthouse Winmore, który mógł dostarczyć KRLD do 600 ton ropy naftowej. |
Powyższe incydenty miały wzmocnić argumentację USA zabiegających o wzmocnienie reżimu sankcji; wedle konkluzji raportu C4ADS z połowy grudnia, Korea Północna dzięki rozległej sieci instytucji finansowych, na razie skutecznie uchyla się od sankcji (WSJ, How North Korea’s Global Financing Web Works Around Sanctions).
Po tygodniowe zwłoce, wynikłej z prośby Chin o dodatkowy czas na przeanalizowanie zdjęć dostarczonych przez USA, wydaje się że Pekin zdołał zasadniczo osłabić amerykańską interwencję. Według źródeł bliskich Komitetowi NZ ds. sankcji, czarną listę statków skrócono z 10 do 4 wpisów (WSJ, China Resists U.S. Efforts to Blacklist Ships Through U.N.). Chiny zgodziły się na umieszczenie na liście 3 statków KRLD i 1 z Panamy. Brak było natomiast zgody na pozbawienie chińskich statków dostępu do portów państw członkowskich ONZ, w szczególności wspomnianego powyżej The Lighthouse Winmor.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz