W listopadzie 2014 r. pisaliśmy o presji wywieranej przez Komisję Europejską na Rumunię w związku z przegranym przez tą ostatnią sporem arbitrażowym ICSID w sprawie Micula. O ile trybunał arbitrażowy uznał, że uchylenie zachęt inwestycyjnych przyznanych przed akcesją do UE stanowiło naruszenie praw inwestorów na podstawie BITu Rumunia-Szwecja, o tyle Komisja utrzymywała, że obowiązek taki ciążył na Rumunii na mocy prawa unijnego. W rezultacie zapłata odszkodowania, którego istotą jest wyrównanie wartości utraconych korzyści, naruszyłoby unijne normy udzielania pomocy publicznej.
Ponieważ stanowisko Komisji nie wpłynęło na wyrok trybunału ICSID, ani nie wstrzymało wykonania wyroku przez Rumunię, w marcu 2015 r. KE stwierdziła naruszenie prawa unijnego i zobowiązała do uzyskania zwrotu bezprawnej pomocy publicznej (Press Release IP/15/4725). Termin wykonania decyzji upłynął z końcem lipca 2015 r.
Rumunia wprawdzie odzyskała cześć wypłaconego odszkodowania, jednak do dziś obaj szwedzcy inwestorzy zachowali przeszło połowę wypłaconej kwoty (tj. ponad 92 mln Euro). W związku z powyższym Komisja wszczęłą postępowanie o naruszenie prawa UE na podstawie art. 108(2) TFUE (Press Release IP/18/6723).
Zob. także serię naszych postów Pokłosie Achmea dotyczących zgodności arbitrażu inwestycyjnego z prawem UE:
- Wyroki Vattenfall oraz Chèque Déjeuner,
- Komunikat KE ws. wewnątrz-unijnych inwestycji,
- Polska ma nadzieję na uchylenie się od wykonania wyroku ws. Abris,
- Airbus wycofuje wycofanie Polski na arbitraż inwestycyjny,
- Holandia wypowie wewnątrz-unijne BITy,
- Rząd RFN wnosi o oddalenie skargi arbitrażowej Vattenfall,
- Hiszpania oczekuje interwencji TS UE w arbitrażu energetycznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz