piątek, 30 sierpnia 2024

Ogłoszenia 30.08.2024 r.

1. Call for papers: The diversification of civilian agency in armed conflict: A legal perspective (luty 2025 r.)
W dniu 28 lutego 2025 r. w Amsterdamie odbędzie się konferencja pt. "The diversification of civilian agency in armed conflict: A legal perspective".
Wystąpienia mogą dotyczyć m.in. następujących zagadnień:
  • Do States calling on civilians to participate violate their obligations under the principle of distinction under IHL?
  • Are States under an obligation to take precautions under IHL whenever they deploy civilians in defence-related functions?
  • How would States employing other parties, such as civilians but also corporate actors, ensure that they uphold their obligation to ‘ensure respect’ for IHL under common article 1?
  • Would human rights, and specifically the positive obligations under the right to life, limit how and when States can call on their citizens to take up arms?
  • How does the use of companies servicing a belligerent from a third state affect the belligerent and third State’s primary international obligations ?
  • Is the current system of state responsibility able to deal with civilians and commercial actors participating in armed conflicts?
  • How does the rise of new technologies, such as cyber warfare, influence the actions of these new actors and the corresponding legal framework?
Zgłoszenia (abstrakt proponowanego referatu do 500 słów i biogram do 300 słów) należy przesyłać do 1 listopada 2024 r.
Planowana jest publikacja pokonferencyjna.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

2. Call for papers: Trade, Law and Development
Redakcja Trade, Law and Development zaprasza do przesyłania zgłoszeń do kolejnego numeru (vol. 16.1.) czasopisma poświęconego tematyce “Navigating the Murky Waters of Economic Treaties in International Trade”.
Teksty mogą dotyczyć m.in. następującej problematyki:
  • Up-And-Coming Trade Agreements (e.g., Indo-Pacific Economic
  • Framework and Regional Comprehensive Economic Partnership)
  • Understanding The Interplay Between WTO Trade Obligations and PTAs
  • PTAs And the Global South
  • PTAs And the International Investment Law Regime
  • Dispute Settlement Mechanisms in PTAs
  • PTAs In a Post-Brexit Eurozone
  • Emergence Of FTAs, RTAs And MRTAs
  • Understanding Impact Of COVID-19 On PTAs
  • PTAs And Sustainable Development Goals
  • PTAs And the Regulation of Digital Economies
  • Understanding the Relevance of PTAs in a Globalized World Order
  • Emergence Of DTAs
Artykuły należy przesyłać do 1 października 2024 r.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

czwartek, 29 sierpnia 2024

Aborcja w Polsce: wyniki postępowania wyjaśniającego Komitetu CEDAW

 Opublikowano wyniki postępowania wyjaśniającego w sprawie Polski przeprowadzonego przez Komitet do spraw likwidacji dyskryminacji kobiet (Komitet CEDAW), organu monitorującego realizację Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet z 1979 r. (Konwencja CEDAW).

Komitet CEDAW otrzymał kompetencję do przeprowadzania postępowania wyjaśniającego (inquiry procedure) na mocy Protokołu Fakultatywnego do Konwencji CEDAW z 1999 r. Postępowanie takie jest inicjowane w przypadku podejrzenia dokonywania przez państwo poważnych lub systematycznych naruszeń praw zawartych w Konwencji CEDAW. Jest to procedura uruchamiana niezwykle rzadko – przez 25 lat Komitet skorzystał z niej jedynie 8 razy, w tym po raz pierwszy w przypadku Polski. W rekomendacjach wskazuje na konieczność zapewnienia pełnej dekryminalizacji i legalizacji aborcji w Polsce. 

Zachęcamy do zapoznania się z tekstem dr hab. Katarzyny Sękowskiej-Kozłowskiej, redaktorki naszego bloga, który ukazał się na łamach Gazety Wyborczej.

piątek, 23 sierpnia 2024

Kolejny krok w rozwoju odpowiedzialności jednostki za zbrodnie międzynarodowe? Ukraiński parlament ratyfikował Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego

15 sierpnia 2024 r. prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przedłożył ukraińskiemu parlamentowi pakiet ustaw mających na celu ratyfikację Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego (dalej jako: Statut), który Ukraina podpisała w 2000 r., ale zwlekała z ratyfikacją aż do teraz, po inwazji Rosji w 2022 r[1]. Następnie 21 sierpnia 2024 r. ukraiński parlament ratyfikował Statut, za czym opowiedziało się 281 ustawodawców[2]. Statut wejdzie w życie 60 dni po otrzymaniu go przez sekretarza generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, choć będzie miał zastosowanie do obywateli Ukrainy za zbrodnie wojenne dopiero po siedmiu latach od jego oficjalnego przyjęcia. Wynika to ze skorzystania przez Ukrainę z art. 124 Statutu, w myśl którego możliwe jest zastosowanie go jako przepisu przejściowego. Działanie to pozwala na to, że Państwo-Strona Statutu może zadeklarować, że przez siedem lat po jego wejściu w życie dla danego państwa, nie ono zaakceptuje jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego (dalej jako: MTK) nad zbrodniami międzynarodowymi z art. 8 Statutu (dotyczy on zbrodni wojennych) popełnionymi przez jego obywateli lub na jego terytorium.
To właśnie kwestia skorzystania przez Ukrainę z art. 124 Statutu wzbudziła największe kontrowersje w całym dyskursie dotyczącym podejmowania decyzji w kwestii ratyfikacji przez nią Statutu[3]. Już przed samą ratyfikacją wskazywano, że skorzystanie z tego artykułu może być błędem prawnym i politycznym, który naraża wysiłek poczyniony przez Ukrainę w zakresie odpowiedzialności międzynarodowej jednostki[4]. Wynika to z tego, że przyjęcie takiego założenia powoduje ograniczenie skuteczności działalności MTK w zakresie ścigania i osądzania zbrodni międzynarodowych. Jednak jako kluczowe kwestie związane z tą problematyką przyjmuje się to, czy deklaracja z art. 124 Statutu wpłynie na wcześniejszą akceptację przez Ukrainę jurysdykcji MTK w odniesieniu do zbrodni międzynarodowych popełnionych od 2014 r. oraz czy Statut zezwala Ukrainie na wyłączenie jurysdykcji Trybunału w odniesieniu do zbrodni wojennych popełnionych przez jej obywateli, przy jednoczesnym utrzymaniu jej w odniesieniu do obywateli Rosji[5]
Na inne aspekty tej kwestii zwrócił uwagę jednak Andreas Zimmermann, twierdząc, że skorzystanie przez Ukrainę z art. 124 Statutu odnowiło dyskusję na temat tego przepisu, gdyż nie był on w ostatnich latach szeroko wykorzystywany w praktyce[6]. Jednocześnie Zimmermann zaznaczył, że skorzystanie z art. 124 Statutu może być małą ceną za wydarzenie tak wielkiej wagi, jakim jest ratyfikacja Statutu przez Ukrainę[7]. Warto przy tym odnotować, że w 2015 r. Zgromadzenie Państw-Stron MTK podjęło uchwałę o usunięciu art. 124 Statutu, jednakże na przestrzeni lat nie zbudowano odpowiedniej większości do wcielenia tej uchwały w życie[8].
Wszelkie kontrowersje związane z art. 124 Statutu nie mogą jednak przekreślić rangi wydarzenia, jakim jest ratyfikacja Statutu przez ukraiński parlament. Jest to niewątpliwie kolejny krok w rozwoju międzynarodowego sądownictwa karnego, który może wpłynąć pozytywnie na realizowanie odpowiedzialności jednostki za popełniane zbrodnie międzynarodowe. Wynika to z tego, że Ukraina jest już 125 Państwem-Stroną Statutu, a przy tym na jej terenie toczy się obecnie konflikt zbrojny, którego rozliczeniem, w zakresie odpowiedzialności jednostek, jest żywotnie zainteresowany MTK. Takie działanie podjęte przez Ukrainę wzmacnia więc starania w zakresie realizowania odpowiedzialności międzynarodowej jednostki i skuteczności działalności MTK. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę kontekst ostatnich lat, w ciągu których pozycja MTK była narażona na osłabienie[9]. Zatem, aby MTK był prawdziwie międzynarodowym trybunałem karnym[10], konieczny jest jego dalszy rozwój, który polega także na powiększaniu grona Państw-Stron Statutu.

Autor: mgr Kamil Sobański, doktorant w Centrum Digital Justice, działającym na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego

 


[2] Nate Ostiller i The Kyiv Independent news desk, Ukraine's parliament ratifies ICC's Rome Statute, The Kyiv Independent, <https://kyivindependent.com/parliament-ratifies-iccs-rome-statute/>.

[3] Zob, np. Amnesty International, Ukraine: Ratifying the Rome Statute a welcome step, but limitations must be addressed, <https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/08/ukraine-ratifying-the-rome-statute-a-welcome-step-but-limitations-must-be-addressed/>. 

[4] Tom Dannenbaum, Unforced Error: Article 124 and the Regrettable Caveat to Ukraine’s Proposed Ratification of the ICC Statute, Just Security, <https://www.justsecurity.org/98733/ukraine-icc-ratification/>.

[5] Zob. obszerną analizę na ten temat: Kevin Jon Heller, Legal Issues Regarding Ukraine’s Potential Art. 124 Declaration, Opinio Juris, <http://opiniojuris.org/2024/08/17/legal-issues-regarding-ukraines-potential-art-124-declaration/>. 

[6] Andreas Zimmermann, ‘There’s life in the old dog yet …,’ or: the news of the death of Art. 124 Rome Statute were premature, EJIL: Talk! Blog of the European Journal of International Law, <https://www.ejiltalk.org/theres-life-in-the-old-dog-yet-or-the-news-of-the-death-of-art-124-rome-statute-were-premature/>.

[7] Tamże.

[8] Zob. więcej Andreas Motzfeldt Kravik, The Assembly of State Parties to the International Criminal Court Decides to Delete Article 124 of the Rome Statute, EJIL: Talk! Blog of the European Journal of International Law, <https://www.ejiltalk.org/the-assembly-of-state-parties-to-the-international-criminal-court-decides-to-delete-article-124-of-the-rome-statute-2/>.

[9] Zob. np. The Economist, Why does the International Criminal Court not have more support?, <https://www.economist.com/the-economist-explains/2021/04/21/why-does-the-international-criminal-court-not-have-more-support?>.

[10] Obecnie pojawiają się głosy przeciwne, wynikające z tego, że światowe mocarstwa nie są w przeważającej części stronami Statutu, zob. Elies van Sliedregt, A New ICC Policy on Complementarity? Let’s Fast Forward to Universal Jurisdiction Allocation, Just Security, <https://www.justsecurity.org/98221/icc-policy-complementarity-universal-jurisdiction/>. 

piątek, 9 sierpnia 2024

Ogłoszenia 9.08.2024 r.

1. Increasing Avenues for International Justice and Accountability in Asia (Padang, wrzesień 2024 r.)
W dniach 23-24 września br. w Padang (Indonezja) odbędą się warsztaty pt. "Increasing Avenues for International Justice and Accountability in Asia".
Wystąpienia mogą dotyczyć m.in. następujących tematów:
• The potential use of domestic tort law, administrative law, and/or corporate law in the region to address harm suffered in atrocity crimes;
• Avenues for corporate liability for atrocity crimes in the region;
• Any ‘lessons learned’ from climate change litigation in Asia for accounting for atrocity crimes;
• Any 'lessons learned' from cumulative prosecutions, including regarding Foreign Terrorist Fighters in Asia;
• The relationship between interest in prosecuting transnational crime in the region and any ‘lessons learned’ from approaching prosecution for international crimes; and
• The creative approach of grassroots movements in the region to international justice issues.
Zgłoszenia (abstrakt do 300 słów wraz z CV) należy przesyłać do 18 sierpnia.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

2. Call for papers: International Law in the United Kingdom: A Troubled Relationship? (Worcester, listopad 2024 r.)
W dniu 8 listopada br. w Worcester odbędzie się konferencja pt. "International Law in the United Kingdom: A Troubled Relationship?".
Przykładowe tematy wystąpień:
  • The UK courts’ approach to and engagement with the findings and decisions of international courts, tribunals or other adjudicative bodies;
  • Dualism and the UK constitution;
  • The impact of international law on government policy;
  • Attitudes toward and/or perceptions of international law in the UK;
  • The impact of international law on UK business and commerce;
  • The role of international law in parliamentary deliberation;
  • Devolution & international law.
Zgłoszenia należy przesyłać do 9 sierpnia.
Planowana jest publikacja pokonferencyjna.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.