piątek, 22 listopada 2024

Ogłoszenia 22.11.2024 r.

1. Call for papers: The Domestic Impact of Global and Regional Human Rights Law (Oslo, kwiecień 2025 r.)
W dniach 14-15 kwietnia 2025 r. w Oslo odbędzie się konferencja pt. "The Domestic Impact of Global and Regional Human Rights Law".
Referaty mogą dotyczyć zwłaszcza następujących zagadnień:
a) Domestic transposition and transformation and judicial applications
How global and regional human rights law is incorporated into national legislation and its consequent transformation within domestic contexts. Analyzing domestic court decisions that reference and apply international human rights treaties and principles.
b) Enforcement and implementation
Challenges and best practices in enforcing global and regional human rights norms, recommendations, and decisions of human rights mechanisms at the national level, including institutional mechanisms and grassroots activism. Due attention can be paid also to national mechanisms for implementation, reporting and follow-up.
c) Social and cultural dimensions and policy implications
The role of societal attitudes, cultural contexts, and public opinion in shaping the domestic impact of international or regional human rights norms. Evaluating the influence of global or regional human rights law on national policy-making and governance.
d) Contribution of main domestic actors
Contributions of national human rights institutions, non-governmental organizations, civil society, and other non-state actors, in promoting the domestic application of global or regional human rights law.
e) Resistance and Backlash and Future Directions
Exploring instances of resistance to global or regional human rights norms within domestic settings and the factors driving such opposition. Emerging trends and future challenges in the relationship between international human rights law and domestic legal systems.
Zgłoszenia (abstrakt 300-400 słów wraz z listem motywacyjnym) należy przesyłać do 15 grudnia br.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

2. Call for papers: International Law's Local Encounters: Experiences and Imaginaries of (de-)Coloniality (Amsterdam, czerwiec 2025 r.)
W dniach 5-6 czerwca 2025 r. w Amsterdamie odbędą się warsztaty pt. "International Law's Local Encounters: Experiences and Imaginaries of (de-)Coloniality".
Więcej informacji na temat ich problematyki można znaleźć tutaj.
Zgłoszenia (abstrakt do 300 słów) należy przesyłać do 5 stycznia 2025 r.
Organizatorzy w ograniczonym zakresie mogą pokryć koszty podróży i zakwaterowania.

3. Call for papers: The Politics of International Dispute Settlement (Utrecht, czerwiec 2025 r.)
W dniu 6 czerwca na Uniwersytecie w Utrechcie odbędzie się konferencja pt. "The Politics of International Dispute Settlement". 
Więcej informacji o problematyce konferencji można znaleźć tutaj.
Zgłoszenia (abstrakt do 500 słów wraz z biogramem) należy przesyłać do 15 stycznia 2025 r.
Organizatorzy planują przygotowanie publikacji pokonferencyjnej.

wtorek, 19 listopada 2024

Webinar "Wartość perswazyjna orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach dotyczących początku i końca życia"

Poznańskie Centrum Praw Człowieka INP PAN zaprasza do wzięcia udziału w kolejnym seminarium online. Prelegentkami będą dr hab. Aleksandra Mężykowska, prof. INP PAN i prof. dr hab. Anna Młynarska-Sobaczewska z Zakładu Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN, które przedstawią wyniki badań zawarte w monografii „Persuasion and Legal Reasoning in the ECtHR Rulings. Balancing Impossible Demands” (Routledge 2023).
Spotkanie odbędzie się 2 grudnia (poniedziałek) o godz. 13.00 na platformie MS Teams.

Link do spotkania: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Mzk2ZTAwYjctNTliOS00NWE4LTg5ZDQtNDJmN2E3Y2RiYTAy%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22da4c387e-777d-4123-b9dd-6fcb4fd24612%22%2c%22Oid%22%3a%22a650147f-2f41-4d7e-b72c-e4f311add688%22%7d

Link do monografii (OA): https://e-bp.inp.pan.pl/server/api/core/bitstreams/0ddd1274-a833-458c-b31a-dc9f386c1747/content?fbclid=IwY2xjawGpHIlleHRuA2FlbQIxMAABHbNdZkEP6WlFDBItQPix6vew9zHST7DI9trPmNJGUPlT6k9w-BQdWRrMTQ_aem_YAmoWsvn0WU58Idkxnrrng

Link do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/1647316289494702/

 


 

piątek, 15 listopada 2024

Ogłoszenia 15.11.2024 r.

1. Call for papers: Soft Law in International Law: Call for Papers (Londyn, marzec 2025 r.)
W dniu 26 marca 2025 r. Londynie odbęda się warsztaty pt. "Soft Law in International Law: Call for Papers".
Więcej informacji o ich tematyce można znaleźć tutaj.
Zgłoszenia (abstrakt do 300 słów) należy przesyłać do 16 grudnia br.

2. Call for proposals: Handbook on Decolonising Human Rights
Redaktor Handbook on Decolonising Human Rights, który ma ukazać się w 2026 r. nakładem wydawnictwa Edgar Publishing zaprasza do przesyłania propozycji rozdziałów do książki. Termin ich nadsyłania upływa w sierpniu 2025 r.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

3. Call for papers: European Yearbook on Human Rights
Redakcja European Yearbook on Human Rights zaprasza do przesyłania zgłoszeń do najnowszego numeru czasopisma poświęconego trzem rocznicom:
  • the 75th anniversary of the European Convention on Human Rights
  • the 50th anniversary of the Helsinki Final Act of the Organisation for Security and Co-operation in Europe
  • the 75th anniversary of the Schuman Declaration
Propozycje artykułów (do 500 słów) wraz z krótkim biogramem należy przesyłać do 20 listopada na adres lisa.heschl@uni-graz.at.

piątek, 8 listopada 2024

Ogłoszenia 08.11.2024 r.

1. Call for papers: Freedom of the seas and freedom of the individual: a historical appraisal (Londyn, luty 2025 r.)
W dniu 7 lutego br. w Londynie odbędą się warsztaty pt. "Freedom of the seas and freedom of the individual: a historical appraisal".
Wystąpienia mogą dotyczyć m.in. następujących zagadnień:
- Historically, who could benefit from the freedom of the seas? And to what purpose?
- What consequences did this produce upon the determination of the rights (and the duties) that states and individuals had at sea and over the sea?
- How does the freedom of the seas reflect the deeply entrenched patterns of domination that characterise much of early international law?
- To what extent (if any) could it be considered to embody also different values?
- What legal tools were developed to allow some actors to freely use the seas while limiting the freedom of others?
- Which actors were most relevant at sea, and how does the private/public divide factor into this?
- Why were some empires/State powers particularly proactive in attempting to legally defend their arguments?
Zgłoszenia (abstrakt 800-1000 słów wraz z CV) należy przesyłać do 20 listopada.
Organizatorzy mogą pokryć koszty podróży i zakwaterowania niektórych uczestników.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

2. Call for papers: Maritime Safety and Security Law Journal
Redakcja Maritime Safety and Security Law Journal zaprasza do przesyłania artykułów do specjalnego wydania czasopisma poświęconego tematyce "The Impact of Environmental and Climate Change on the Oceans and Marine Resources”.
Abstrakt proponowanego artykułu (do 300 słów) należy przesłać do 20 grudnia br.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

wtorek, 5 listopada 2024

Guest Post: Litwa po raz kolejny składa wniosek do Biura Prokuratora MTK


W dniu 30 września 2024 r., wykorzystując prerogatywę państwa-strony Statutu Rzymskiego wynikającą z art. 14 ust., Litwa złożyła wniosek do Biura Prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) o zbadanie domniemanych zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych na polecenie wysokich rangą białoruskich przywódców politycznych, organów ścigania i wojskowych. Litwa twierdzi, że istnieją uzasadnione podstawy, by sądzić, że przedstawiciele Białorusi dopuścili się zbrodni przeciwko ludzkości, w tym deportacji, prześladowań oraz innych nieludzkich czynów wymierzonych w białoruską ludność cywilną. Według dostępnych informacji działania te są częściowo kontynuowane do dziś. Cały wniosek Litwy można przeczytać tutaj.

Ponieważ Białoruś nie jest stroną Statutu Rzymskiego, kwestia jurysdykcji MTK wymaga jeszcze szczegółowej analizy. W przypadku, gdy zbrodnie zostały popełnione przynajmniej częściowo na terytorium Litwy, mogą one podlegać jurysdykcji MTK. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku Mjanmy, gdzie MTK uzyskał jurysdykcję nad domniemanymi zbrodniami popełnionymi na Rohingyach, ponieważ ich przymusowa deportacja miała miejsce na terytorium Bangladeszu, będącego stroną Statutu Rzymskiego.

Tego samego dnia, w którym Litwa złożyła wniosek, o rozpoczęciu wstępnego badania sprawy poinformował Prokurator MTK, Karim Khan. Jego Biuro niezależnie oceni i przeanalizuje wszystkie dostępne informacje oraz rozważy przekazane uwagi i poglądy, w tym informacje od właściwych organów krajowych dotyczące wszelkich istotnych dochodzeń i ścigania na szczeblu krajowym. Zgodnie z art. 15 Statutu Rzymskiego, Biuro Prokuratora nie wszczyna postępowania przygotowawczego automatycznie po przekazaniu sprawy przez Państwo-Stronę. W pierwszej kolejności przeprowadzane jest wstępne badanie, mające na celu ustalenie, czy istnieją uzasadnione podstawy do wszczęcia postępowania przygotowawczego. W szczególności, zgodnie z art. 53(1) Statutu Rzymskiego, Prokurator musi rozważyć kwestie jurysdykcji, dopuszczalności i interesu wymiaru sprawiedliwości. W związku z tym kwestia wszczęcia postępowania przygotowawczego na skutek wniosku złożonego przez Litwę pozostaje otwarta, a dalsze losy sprawy zależą od ustaleń Biura Prokuratora.

To już drugi złożony przez Litwę wniosek o zbadanie sytuacji związanej z działaniami prowadzonymi przez obywateli Rosji i Białorusi. Pierwszy złożyła 28 lutego 2022 roku. Domagała się w nim zbadania domniemanych przestępstw popełnionych w Ukrainie od 21 listopada 2013 r. Do wniosku dołączyły 42 inne państwa. Na podstawie otrzymanych informacji i po przeanalizowaniu sprawy Izba Przygotowawcza MTK wydała nakazy aresztowania:

  • Władimira Władimirowicza Putina, Prezydenta Federacji Rosyjskiej i Marii Aleksiejewny Lwowej-Biełowej, Komisarza ds. Praw Dziecka w Biurze Prezydenta Federacji Rosyjskiej - o tych nakazach pisaliśmy tutaj.
  • Siergieja Iwanowicza Kobylasza, generała w Siłach Zbrojnych Rosji;  Wiktora Nikołajewicza Sokołowa, admirała w Marynarce Wojennej Rosji; Siergieja Kużugetowicza Szojgu, Ministra Obrony Rosji; Walerija Wasiljewicza Gierasimowa, szef Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej  – o tych nakazach pisaliśmy tutaj. Szczegóły dotyczące tej sprawy dostępne są na stronie MTK.

Obie sprawy, choć dotyczą różnego rodzaju czynów zabronionych, są częścią szerokiej polityki Litwy, mającej na celu zwrócenie uwagi na agresję Rosji na Ukrainę oraz działania, które stanowią potencjalne zagrożenie ze strony Rosji i jej sojuszników, w tym Białorusi, dla stabilności regionu. Nowa sprawa, w odróżnieniu od litewskiego wniosku z 2022 roku, koncentruje się na sojusznikach Rosji i obejmuje działania podejmowane w czasie pokoju, co poszerza zakres analizowanych zbrodni. Podobne przypadki były już badane przez MTK, np. w sprawie Kenii, gdzie analizowano zbrodnie przeciwko ludzkości, w tym deportacje i inne nieludzkie czyny popełnione w czasie pokoju. Litwa, podejmując takie kroki, dąży do umiędzynarodowienia kwestii bezpieczeństwa regionalnego oraz zapewnienia odpowiedzialności za działania, które mimo braku otwartego konfliktu zbrojnego, mogą destabilizować sytuację polityczną i humanitarną.

Pojawia się pytanie, jakie działania podejmą inne Państwa-Strony Statutu Rzymskiego w odpowiedzi na nowe oskarżenia i czy po raz kolejny poprą wniosek Litwy. Wątpliwości budzi również możliwa reakcja Polski — czy także zdecyduje się na kroki prawne wobec naruszeń dokonywanych przez rząd Łukaszenki? Dyskusja ta na pewno będzie miała miejsce podczas kolejnego zgromadzenia Państw-Stron Statutu Rzymskiego, które odbędzie się od 2 do 7 grudnia 2024 roku.

Autorka: mgr Barbara Pauli - uczestniczka seminarium doktorskiego w INP PAN

czwartek, 31 października 2024

Ogłoszenia 31.10.2024 r.

1. Call for papers: Trade, Law and Development
Redakcja Trade, Law and Development zaprasza do przesyłania zgłoszeń do kolejnego numeru czasopisma (vol. 16 (1)), którego tematem przewodnim będzie “Navigating the Murky Waters of Economic Treaties in International Trade”.
Teksty mogą dotyczyć m.in. następujących zagadnień:
  • Up-And-Coming Trade Agreements (e.g., Indo-Pacific Economic Framework and Regional Comprehensive Economic Partnership)
  • Understanding The Interplay Between WTO Trade Obligations and PTAs
  • PTAs And the Global South
  • PTAs And the International Investment Law Regime
  • Dispute Settlement Mechanisms in PTAs
  • PTAs In a Post-Brexit Eurozone
  • Emergence Of FTAs, RTAs And MRTAs
  • Understanding Impact Of COVID-19 On PTAs
  • PTAs And Sustainable Development Goals
  • PTAs And the Regulation of Digital Economies
  • Understanding the Relevance of PTAs in a Globalized World Order
  • Emergence Of DTAs
Zgłoszenia należy przesyłać do 16 listopada br.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

2. Call for papers: Netherlands Yearbook of International Law
Redakcja Netherlands Yearbook of International Law zaprasza do przesyłania tekstów do kolejnego numeru czasopisma (vol. 55), którego tematem przewodnim będzie ‘The manifold forms of contemporary international legal scholarship’.
Teksty mogą dotyczyć m.in. następujących zagadnień:
-How (by what means) are events identified in international legal practice and scholarship? 
-Through what forms are scholars addressing international legal issues raised by the events they identify as legally relevant? Relatedly, what is the relation between form/matter and substance in these contributions? 
-What role does social media play in international legal scholarship? e.g. the use of Instagram or X as forms of output for scholars using these platforms? 
-What kinds of and whose engagements are invited by these different forms? Are they the same, or are they different, and if so, how?
-What qualifies as international legal scholarship and who qualify as scholars in the digital era?
-What can be gained from a closer (comparative) look at the differences between the content published by the different outlets (eg peer-reviewed journals, blogs or social media post) which international scholars contribute to, in relation to particular events or cases?
Osoby zainteresowane publikacją powinny przesłać abstrakt proponowanego artykułu (do 400 słów) do 25 listopada br.
Więcej informacji można znaleźć tutaj.

środa, 30 października 2024

Zaproszenie na warsztaty dotyczące uniwersalnej jurysdykcji - dla członków organizacji pozarządowych

 Szanowni Państwo,

Z wielką przyjemnością zapraszamy na warsztaty, które mają pogłębić wiedzę na temat  teoretycznych i praktycznych aspektów jurysdykcji uniwersalnej (JU). Warsztaty są organizowane przez Centrum Badań nad Międzynarodowym Prawem Karnym INP PAN (we współpracy z Helsińską Fundacją Praw Człowieka i Projektem Sunflowers). Warsztaty odbędą się 14 listopada 2024 r. w INP PAN. Celem warsztatów nie jest jedynie przekazanie wiedzy, ale również zainicjowanie dyskusji na temat przeszkód i możliwości wykorzystania JU w Polsce, z myślą o umożliwieniu pociągnięcia do odpowiedzialności sprawców za zbrodnie międzynarodowe przed sądami polskimi. Zachęcamy do rozpowszechniania zaproszenia Państwa kanałami wśród innych przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, którzy mogliby być zainteresowani wzięciem udziału w tym wydarzeniu.

Dlaczego warto wziąć udział?

wtorek, 29 października 2024

Polska ratyfikuje Konwencję ONZ o wymuszonych zaginięciach

Ministerstwo Sprawiedliwości  poinformowało, że Polska ratyfikuje Konwencję ONZ o wymuszonych zaginięciach (International Convention for the Protection of All Persons from Enforced Disappearance). Konwencja została podpisana przez Polskę w 2013.

Uchwalona w 2010 r. konwencja jest najważniejszym traktatem międzynarodowym regulującym obowiązki państw w zakresie przeciwdziałania wymuszonym zaginięciom. Są to sytuacje takie jak aresztowanie, zatrzymanie, uprowadzenie lub jakakolwiek inna forma pozbawienia wolności przez funkcjonariuszy państwa lub przez osoby lub grupy osób działające z upoważnienia, wsparcia lub przyzwolenia państwa, po których następuje odmowa potwierdzenia pozbawienia wolności lub zatajenie losu lub miejsca pobytu osoby zaginionej, co stawia taką osobę poza ochroną prawa (art. 2 konwencji).

Konwencja jest jednym z traktatów tworzących "rdzeń" umów międzynarodowych z zakresu praw człowieka przyjętych pod auspicjami ONZ. Polska jest stroną większości z nich, ale nie wszystkich. Z chwilą ratyfikacji Konwencji o wymuszonych zaginięciach jedynym "tematycznym" traktatem, którego nie ratyfikowała, a nie podpisała Polska pozostanie Międzynarodowa konwencja o ochronie praw wszystkich pracowników migrujących i członków ich rodzin. Posiadamy natomiast poważne zaległości jeśli chodzi o ratyfikację protokołów fakultatywnych przyznających organom traktatowym kompetencje do rozpatrywania skarg indywidualnych oraz prowadzenia postępowania wyjaśniającego. Oznacza to, że wszczęcie tego typu procedur przeciwko Polsce nie jest możliwe w przypadku podejrzenia naruszenia Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych, Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych oraz Konwencji o prawach dziecka.


poniedziałek, 28 października 2024

Aresztowanie, którego nie było: uwagi na tle wizyty Władimira Putina w Mongolii

 

W marcu 2023 r. Izba Przygotowawcza Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) wydała dwa nakazy aresztowania w śledztwie dotyczącym sytuacji w Ukrainie, w tym względem prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina [1]. Na podstawie wniosków Prokuratora MTK Izba ustaliła, że istnieją wystarczające podstawy (reasonable grounds), aby sądzić, że Władimir Putin jest odpowiedzialny za zbrodnie wojenne polegające na bezprawnej deportacji i transferze ludności z okupowanych obszarów Ukrainy do Federacji Rosyjskiej, co odnosiło się do ukraińskich dzieci. Izba ustaliła, że chociaż nakazy aresztowania są tajne, co wynika z potrzeby zapewnienia ochrony pokrzywdzonym i świadkom oraz zabezpieczenia prawidłowego toku śledztwa, publiczne ujawnienie ich istnienia, nazwisk podejrzanych, domniemanych przestępstw i odpowiedzialności może pomóc w zapobieganiu dalszym przestępstwom i służy interesom wymiaru sprawiedliwości. Zatem społeczność międzynarodowa oraz poszczególne państwa-strony Statutu Rzymskiego miały dostęp do tej informacji. Państwa zaś powinny zgodnie z art. 86 Statutu Rzymskiego współpracować z MTK, w tym przypadku w kwestii aresztowania osoby ściganej nakazem aresztowania. Wynika z tego więc nakaz skierowany względem państw-stron Statutu Rzymskiego, polegający na tym, że jeśli prezydent Rosji Władimir Putin pojawi się na ich terytorium, należy go aresztowań i przekazać do dyspozycji MTK.

Polityka a skuteczność międzynarodowego sądownictwa karnego

Hipotetycznie pierwsza okazja na wyegzekwowanie nakazu aresztowania wydanego względem Władimira Putina pojawiła się już w 2023 r. Prezydent Rosji miał odwiedzić Republikę Południowej Afryki (RPA), choć potencjalnej wizycie towarzyszyła niepewność związana z możliwością jego aresztowania[2]. Ostatecznie Władimir Putin nie udał się do RPA i uczestniczył w zorganizowanym tam szczycie zdalnie[3]. Zatem mimo kontrowersji i sprzecznych sygnałów klasy politycznej RPA nie doszło do rzeczywistego testu ich deklaracji związanych z możliwym aresztowaniem.

We wrześniu 2024 r. pojawiła się pierwsza realna możliwość wyegzekwowania nakazu aresztowania względem Władimira Putina. W mediach pojawiła się wtedy informacja, że ma on odwiedzić Mongolię, czyli państwo będące stroną Statutu Rzymskiego. Jak się okazało, prezydent Federacji Rosyjskiej otrzymał zaproszenie od prezydenta Mongolii wraz z gwarancjami, że nie zostanie on aresztowany podczas wizyty[4]. W międzyczasie m.in. Ukraina i Komisja Europejska postulowały, aby Mongolia spełniła zobowiązania wynikające ze Statutu Rzymskiego i aresztowała prezydenta Federacji Rosyjskiej. Następnie wizyta odbyła się, ale do aresztowania nie doszło. Taka sytuacja miała miejsce mimo tego, że Sekretarz MTK wysłał dwie noty werbalne do Mongolii, prosząc o informacje na temat wizyty i ponawiając prośbę MTK o współpracę w aresztowaniu i wydaniu Władimira Putina.

W tle tej dyskusji media poinformowały, że Federacja Rosyjska planuje budowę gazociągu ‘Power of Siberia 2’ przez Mongolię w celu dostarczania gazu do Chin, z możliwymi dostawami do Mongolii[5]. Ilustruje to jednoznacznie, w jaki sposób interesy geopolityczne mogą wpływać na egzekwowanie zobowiązań wynikających ze Statutu Rzymskiego. Jasno wybrzmiewa bowiem w tej sprawie, że dyplomatyczne działania doprowadziły do tego, że Mongolia nie wypełniła swoich zobowiązań i nie wykonała nakazu aresztowania. Rola polityki jest więc niezwykle istotna w dyskusji nad egzekwowaniem przepisów Statutu Rzymskiego i możliwości oddziaływania MTK. Większość kwestii zależy od państw i ich woli, a co więcej nie zostały zaprezentowane do tej pory alternatywy, które zapewniałyby MTK możliwość realnego wpływu na wywarcie presji na państwo celem podjęcia współpracy.

Czy Mongolia poniesie odpowiedzialność?

Podobna sytuacja miała miejsce w 2015 r., kiedy poszukiwany nakazem aresztowania MTK Omar Al-Bashir udał się na wizytę do RPA, czyli państwa-strony Statutu Rzymskiego. Izba Przygotowawcza MTK orzekła co prawda, że RPA nie wypełniła swoich zobowiązań, nie aresztując Omara Al-Bashira podczas jego wizyty[6]. Izba postanowiła jednak nie kierować sprawy braku współpracy RPA do Zgromadzenia państw-stron lub Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych. RPA nie poniosło więc żadnych dotkliwych konsekwencji ze strony MTK.

W sprawie Mongolii MTK postanowił podjąć bardziej radykalne kroki. Przy tym, wzięto pod uwagę wyjaśnienia tego państwa, które stwierdziło, że prezydent Władimir Putin, jako urzędująca głowa państwa, posiada immunitet na mocy zwyczajowego prawa międzynarodowego, stwierdzając, że uhonorowanie wniosku MTK o jego aresztowanie naruszyłoby istniejące zobowiązania prawne Mongolii. Izba Przygotowawcza MTK nie podzieliła jednak tej argumentacji i podjęła decyzję o zgłoszeniu tej sprawy do Zgromadzenia Państw-Stron[7].

Izba Przygotowawcza MTK ustaliła, że brak aresztowania i wydania Władimira Putina przez Mongolię, pomimo wniosku MTK, stanowi naruszenie Statutu Rzymskiego, utrudniając MTK wykonywanie jego uprawnień na mocy art. 87 ust. 7 Statutu Rzymskiego[8]. Biorąc pod uwagę powagę tego braku współpracy, Izba postanowiła skierować sprawę do Zgromadzenia Państw-Stron. Potwierdzając niezależność MTK, Izba podkreśliła, że immunitet osobisty, w tym głów państw, nie ma zastosowania przed MTK, a państwa-strony muszą w pełni współpracować, aby utrzymać jego mandat do zajmowania się poważnymi zbrodniami międzynarodowymi.

Zatem teraz kwestia odpowiedzialności Mongolii za brak podjęcia określonych działań wynikających ze zobowiązań wobec MTK przeniosła się z Izby Przygotowawczej MTK na Zgromadzenie Państw-Stron. Otwartym pytaniem pozostaje to, jakie działania podejmą państwa i czy postanowią ukarać Mongolię, a jeśli tak, to w jaki sposób. Bez wątpienia podjęte kroki będą podstawą do dalszej dyskusji i ustanowią standardy działania w podobnej sytuacji w przyszłości. Wiele będzie zależało od woli politycznej, która ma szczególne znaczenie w międzynarodowym sądownictwie karnym i często determinuje podejmowane w ramach niego działania. Przy tym, potencjalne działania państw mogą doprowadzić do wzmocnienia procedur egzekwowania nakazów aresztowania MTK. Jednakże przy braku jakiejkolwiek reakcji możliwe jest dalsze osłabianie systemu egzekwowania decyzji podejmowanych przez MTK.

Podsumowanie

W swojej decyzji Izba MTK podkreśliła, że terminowa i staranna współpraca w zakresie aresztowania i wydawania podejrzanych ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania MTK, wymagając od państw wykorzystania wszelkich rozsądnych środków w celu wypełnienia ich zobowiązania do wymierzenia sprawiedliwości, zgodnie z Preambułą Statutu Rzymskiego[9]. Oczywiste jest więc, że możliwość egzekwowania nakazów aresztowania wydawanych przez MTK jest podstawowym elementem składającym się na jego skuteczność. Jest to jednak utrudnione ze względu na brak innych sposobów na podjęcie działań zachęcających do realizacji zobowiązań niż presja polityczna. Jako jej przejaw można uznać przecież skierowanie sprawy do Zgromadzenia Państw-Stron, gdzie reprezentacje polityczne poszczególnych państw będą podejmowały decyzje w zakresie ewentualnej odpowiedzialności Mongolii. Pozostaje więc z uwagą przyglądać się działaniom Zgromadzenia Państw-Stron i potencjalnemu powstaniu nowych standardów dotyczących egzekwowania nakazów aresztowania i w szerszym zakresie innych decyzji MTK.

 

Autor: Kamil Sobański, doktorant w Centrum Digital Justice działającym na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego



[1] Situation in Ukraine: ICC judges issue arrest warrants against Vladimir Vladimirovich Putin and Maria Alekseyevna Lvova-Belova <https://www.icc-cpi.int/news/situation-ukraine-icc-judges-issue-arrest-warrants-against-vladimir-vladimirovich-putin-and>.

[2] Zob. Natasha Booty & Will Ross, Arresting Vladimir Putin in South Africa would be 'declaration of war', says Ramaphosa, <https://www.bbc.com/news/world-africa-66238766>.

[3] Putin remotely attends BRICS summit in South Africa while facing war crimes warrant <https://www.pbs.org/newshour/world/putin-remotely-attends-brics-summit-in-south-africa-while-facing-war-crimes-warrant>.

[4] Kremlin says it has ‘no worries’ about Putin visit to Mongolia despite an ICC warrant for his arrest, <https://apnews.com/article/putin-mongolia-visit-icc-arrest-warran-b7676313dfb9d1933256bcce37d32752>.

[5] Terrence Edwards, Putin Boosts Russia-Mongolia Economic Ties in Contentious Visit <https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-09-03/putin-set-to-meet-top-mongolian-leaders-despite-calls-for-arrest>.

[7] Ukraine situation: ICC Pre-Trial Chamber II finds that Mongolia failed to cooperate in the arrest and surrender of Vladimir Vladimirovich Putin and refers the matter to the Assembly of States Parties <https://www.icc-cpi.int/news/ukraine-situation-icc-pre-trial-chamber-ii-finds-mongolia-failed-cooperate-arrest-and>.

[8] Zob. Finding under article 87(7) of the Rome Statute on the non-compliance by Mongolia with the request by the Court to cooperate in the arrest and surrender of Vladimir Vladimirovich Putin and referral to the Assembly of States Parties, ICC-01/22 <https://www.icc-cpi.int/sites/default/files/CourtRecords/0902ebd1809d1971.pdf>.

[9] Tamże, § 41.

wtorek, 22 października 2024

Webinar „Artificial Intelligence and International Human Rights Law”

 Poznańskie Centrum Praw Człowieka INP PAN serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w seminarium online. Będzie ono poświęcone niedawno opublikowanej przez Edward Elgar Publishing monografii "Artificial Intelligence and International Human Rights Law" przygotowanej pod redakcją prof. Michała Balcerzaka i dr Julii Kapelańskiej-Pręgowskiej.

Spotkanie odbędzie się 28 października (poniedziałek) o godz. 18.00 na platformie MS Teams

Link do spotkania: tu.

Link do monografii: open access

Link do wydarzenia: FB