Strony
piątek, 22 listopada 2024
Ogłoszenia 22.11.2024 r.
wtorek, 19 listopada 2024
Webinar "Wartość perswazyjna orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach dotyczących początku i końca życia"
Poznańskie Centrum Praw Człowieka INP PAN zaprasza do
wzięcia udziału w kolejnym seminarium online. Prelegentkami będą dr hab.
Aleksandra Mężykowska, prof. INP PAN i prof. dr hab. Anna
Młynarska-Sobaczewska z Zakładu Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN, które przedstawią wyniki badań zawarte w monografii „Persuasion and Legal Reasoning in the ECtHR Rulings. Balancing Impossible Demands” (Routledge 2023).
Spotkanie odbędzie się 2 grudnia (poniedziałek) o godz. 13.00 na platformie MS Teams.
Link do spotkania: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Mzk2ZTAwYjctNTliOS00NWE4LTg5ZDQtNDJmN2E3Y2RiYTAy%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22da4c387e-777d-4123-b9dd-6fcb4fd24612%22%2c%22Oid%22%3a%22a650147f-2f41-4d7e-b72c-e4f311add688%22%7d
Link do monografii (OA): https://e-bp.inp.pan.pl/server/api/core/bitstreams/0ddd1274-a833-458c-b31a-dc9f386c1747/content?fbclid=IwY2xjawGpHIlleHRuA2FlbQIxMAABHbNdZkEP6WlFDBItQPix6vew9zHST7DI9trPmNJGUPlT6k9w-BQdWRrMTQ_aem_YAmoWsvn0WU58Idkxnrrng
Link do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/1647316289494702/
piątek, 15 listopada 2024
Ogłoszenia 15.11.2024 r.
- the 75th anniversary of the European Convention on Human Rights
- the 50th anniversary of the Helsinki Final Act of the Organisation for Security and Co-operation in Europe
- the 75th anniversary of the Schuman Declaration
piątek, 8 listopada 2024
Ogłoszenia 08.11.2024 r.
wtorek, 5 listopada 2024
Guest Post: Litwa po raz kolejny składa wniosek do Biura Prokuratora MTK
Ponieważ
Białoruś nie jest stroną Statutu Rzymskiego, kwestia jurysdykcji MTK wymaga
jeszcze szczegółowej analizy. W przypadku, gdy zbrodnie zostały popełnione
przynajmniej częściowo na terytorium Litwy, mogą one podlegać jurysdykcji MTK.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku Mjanmy,
gdzie MTK uzyskał jurysdykcję nad domniemanymi zbrodniami popełnionymi na
Rohingyach, ponieważ ich przymusowa deportacja miała miejsce na terytorium
Bangladeszu, będącego stroną Statutu Rzymskiego.
Tego
samego dnia, w którym Litwa złożyła wniosek, o rozpoczęciu wstępnego badania
sprawy poinformował
Prokurator MTK, Karim Khan. Jego Biuro niezależnie oceni
i przeanalizuje wszystkie dostępne informacje oraz rozważy przekazane uwagi i
poglądy, w tym informacje od właściwych organów krajowych dotyczące wszelkich
istotnych dochodzeń i ścigania na szczeblu krajowym. Zgodnie z art.
15 Statutu Rzymskiego, Biuro Prokuratora nie wszczyna
postępowania przygotowawczego automatycznie po przekazaniu sprawy przez
Państwo-Stronę. W pierwszej kolejności przeprowadzane jest wstępne badanie,
mające na celu ustalenie, czy istnieją uzasadnione podstawy do wszczęcia
postępowania przygotowawczego. W szczególności, zgodnie z art. 53(1) Statutu Rzymskiego,
Prokurator musi rozważyć kwestie jurysdykcji, dopuszczalności i interesu
wymiaru sprawiedliwości. W związku z tym kwestia wszczęcia postępowania
przygotowawczego na skutek wniosku złożonego przez Litwę pozostaje otwarta, a
dalsze losy sprawy zależą od ustaleń Biura Prokuratora.
To już drugi złożony przez Litwę wniosek o zbadanie sytuacji związanej z działaniami prowadzonymi przez obywateli Rosji i Białorusi. Pierwszy złożyła 28 lutego 2022 roku. Domagała się w nim zbadania domniemanych przestępstw popełnionych w Ukrainie od 21 listopada 2013 r. Do wniosku dołączyły 42 inne państwa. Na podstawie otrzymanych informacji i po przeanalizowaniu sprawy Izba Przygotowawcza MTK wydała nakazy aresztowania:
- Władimira Władimirowicza Putina, Prezydenta Federacji Rosyjskiej i Marii Aleksiejewny Lwowej-Biełowej, Komisarza ds. Praw Dziecka w Biurze Prezydenta Federacji Rosyjskiej - o tych nakazach pisaliśmy tutaj.
- Siergieja Iwanowicza Kobylasza, generała w Siłach Zbrojnych Rosji; Wiktora Nikołajewicza Sokołowa, admirała w Marynarce Wojennej Rosji; Siergieja Kużugetowicza Szojgu, Ministra Obrony Rosji; Walerija Wasiljewicza Gierasimowa, szef Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej – o tych nakazach pisaliśmy tutaj. Szczegóły dotyczące tej sprawy dostępne są na stronie MTK.
Obie
sprawy, choć dotyczą różnego rodzaju czynów zabronionych, są częścią szerokiej
polityki Litwy, mającej na celu zwrócenie uwagi na agresję Rosji na Ukrainę
oraz działania, które stanowią potencjalne zagrożenie ze strony Rosji i jej
sojuszników, w tym Białorusi, dla stabilności regionu. Nowa sprawa, w odróżnieniu
od litewskiego wniosku z 2022 roku, koncentruje się na sojusznikach Rosji i
obejmuje działania podejmowane w czasie pokoju, co poszerza zakres
analizowanych zbrodni. Podobne przypadki były już badane przez MTK, np. w sprawie
Kenii, gdzie analizowano zbrodnie
przeciwko ludzkości, w tym deportacje i inne nieludzkie czyny popełnione w
czasie pokoju. Litwa, podejmując takie kroki, dąży do umiędzynarodowienia
kwestii bezpieczeństwa regionalnego oraz zapewnienia odpowiedzialności za
działania, które mimo braku otwartego konfliktu zbrojnego, mogą destabilizować
sytuację polityczną i humanitarną.
Pojawia się pytanie, jakie działania podejmą inne Państwa-Strony Statutu Rzymskiego w odpowiedzi na nowe oskarżenia i czy po raz kolejny poprą wniosek Litwy. Wątpliwości budzi również możliwa reakcja Polski — czy także zdecyduje się na kroki prawne wobec naruszeń dokonywanych przez rząd Łukaszenki? Dyskusja ta na pewno będzie miała miejsce podczas kolejnego zgromadzenia Państw-Stron Statutu Rzymskiego, które odbędzie się od 2 do 7 grudnia 2024 roku.
Autorka: mgr Barbara Pauli - uczestniczka seminarium doktorskiego w INP PAN
czwartek, 31 października 2024
Ogłoszenia 31.10.2024 r.
- Up-And-Coming Trade Agreements (e.g., Indo-Pacific Economic Framework and Regional Comprehensive Economic Partnership)
- Understanding The Interplay Between WTO Trade Obligations and PTAs
- PTAs And the Global South
- PTAs And the International Investment Law Regime
- Dispute Settlement Mechanisms in PTAs
- PTAs In a Post-Brexit Eurozone
- Emergence Of FTAs, RTAs And MRTAs
- Understanding Impact Of COVID-19 On PTAs
- PTAs And Sustainable Development Goals
- PTAs And the Regulation of Digital Economies
- Understanding the Relevance of PTAs in a Globalized World Order
- Emergence Of DTAs
środa, 30 października 2024
Zaproszenie na warsztaty dotyczące uniwersalnej jurysdykcji - dla członków organizacji pozarządowych
Szanowni Państwo,
Z wielką przyjemnością zapraszamy na warsztaty, które mają pogłębić wiedzę na temat teoretycznych i praktycznych aspektów jurysdykcji uniwersalnej (JU). Warsztaty są organizowane przez Centrum Badań nad Międzynarodowym Prawem Karnym INP PAN (we współpracy z Helsińską Fundacją Praw Człowieka i Projektem Sunflowers). Warsztaty odbędą się 14 listopada 2024 r. w INP PAN. Celem warsztatów nie jest jedynie przekazanie wiedzy, ale również zainicjowanie dyskusji na temat przeszkód i możliwości wykorzystania JU w Polsce, z myślą o umożliwieniu pociągnięcia do odpowiedzialności sprawców za zbrodnie międzynarodowe przed sądami polskimi. Zachęcamy do rozpowszechniania zaproszenia Państwa kanałami wśród innych przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, którzy mogliby być zainteresowani wzięciem udziału w tym wydarzeniu.
Dlaczego warto wziąć udział?
wtorek, 29 października 2024
Polska ratyfikuje Konwencję ONZ o wymuszonych zaginięciach
Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że Polska ratyfikuje Konwencję ONZ o wymuszonych zaginięciach (International Convention for the Protection of All Persons from Enforced Disappearance). Konwencja została podpisana przez Polskę w 2013.
Uchwalona w 2010 r. konwencja jest najważniejszym traktatem międzynarodowym regulującym obowiązki państw w zakresie przeciwdziałania wymuszonym zaginięciom. Są to sytuacje takie jak aresztowanie, zatrzymanie, uprowadzenie lub jakakolwiek inna forma pozbawienia wolności przez funkcjonariuszy państwa lub przez osoby lub grupy osób działające z upoważnienia, wsparcia lub przyzwolenia państwa, po których następuje odmowa potwierdzenia pozbawienia wolności lub zatajenie losu lub miejsca pobytu osoby zaginionej, co stawia taką osobę poza ochroną prawa (art. 2 konwencji).
Konwencja jest jednym z traktatów tworzących "rdzeń" umów międzynarodowych z zakresu praw człowieka przyjętych pod auspicjami ONZ. Polska jest stroną większości z nich, ale nie wszystkich. Z chwilą ratyfikacji Konwencji o wymuszonych zaginięciach jedynym "tematycznym" traktatem, którego nie ratyfikowała, a nie podpisała Polska pozostanie Międzynarodowa konwencja o ochronie praw wszystkich pracowników migrujących i członków ich rodzin. Posiadamy natomiast poważne zaległości jeśli chodzi o ratyfikację protokołów fakultatywnych przyznających organom traktatowym kompetencje do rozpatrywania skarg indywidualnych oraz prowadzenia postępowania wyjaśniającego. Oznacza to, że wszczęcie tego typu procedur przeciwko Polsce nie jest możliwe w przypadku podejrzenia naruszenia Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych, Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych oraz Konwencji o prawach dziecka.
poniedziałek, 28 października 2024
Aresztowanie, którego nie było: uwagi na tle wizyty Władimira Putina w Mongolii
W marcu 2023 r. Izba Przygotowawcza Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) wydała dwa nakazy aresztowania w śledztwie dotyczącym sytuacji w Ukrainie, w tym względem prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina [1]. Na podstawie wniosków Prokuratora MTK Izba ustaliła, że istnieją wystarczające podstawy (reasonable grounds), aby sądzić, że Władimir Putin jest odpowiedzialny za zbrodnie wojenne polegające na bezprawnej deportacji i transferze ludności z okupowanych obszarów Ukrainy do Federacji Rosyjskiej, co odnosiło się do ukraińskich dzieci. Izba ustaliła, że chociaż nakazy aresztowania są tajne, co wynika z potrzeby zapewnienia ochrony pokrzywdzonym i świadkom oraz zabezpieczenia prawidłowego toku śledztwa, publiczne ujawnienie ich istnienia, nazwisk podejrzanych, domniemanych przestępstw i odpowiedzialności może pomóc w zapobieganiu dalszym przestępstwom i służy interesom wymiaru sprawiedliwości. Zatem społeczność międzynarodowa oraz poszczególne państwa-strony Statutu Rzymskiego miały dostęp do tej informacji. Państwa zaś powinny zgodnie z art. 86 Statutu Rzymskiego współpracować z MTK, w tym przypadku w kwestii aresztowania osoby ściganej nakazem aresztowania. Wynika z tego więc nakaz skierowany względem państw-stron Statutu Rzymskiego, polegający na tym, że jeśli prezydent Rosji Władimir Putin pojawi się na ich terytorium, należy go aresztowań i przekazać do dyspozycji MTK.
Polityka a skuteczność międzynarodowego sądownictwa karnego
Hipotetycznie pierwsza okazja na wyegzekwowanie nakazu aresztowania wydanego względem Władimira Putina pojawiła się już w 2023 r. Prezydent Rosji miał odwiedzić Republikę Południowej Afryki (RPA), choć potencjalnej wizycie towarzyszyła niepewność związana z możliwością jego aresztowania[2]. Ostatecznie Władimir Putin nie udał się do RPA i uczestniczył w zorganizowanym tam szczycie zdalnie[3]. Zatem mimo kontrowersji i sprzecznych sygnałów klasy politycznej RPA nie doszło do rzeczywistego testu ich deklaracji związanych z możliwym aresztowaniem.
We wrześniu 2024 r. pojawiła się pierwsza realna możliwość wyegzekwowania nakazu aresztowania względem Władimira Putina. W mediach pojawiła się wtedy informacja, że ma on odwiedzić Mongolię, czyli państwo będące stroną Statutu Rzymskiego. Jak się okazało, prezydent Federacji Rosyjskiej otrzymał zaproszenie od prezydenta Mongolii wraz z gwarancjami, że nie zostanie on aresztowany podczas wizyty[4]. W międzyczasie m.in. Ukraina i Komisja Europejska postulowały, aby Mongolia spełniła zobowiązania wynikające ze Statutu Rzymskiego i aresztowała prezydenta Federacji Rosyjskiej. Następnie wizyta odbyła się, ale do aresztowania nie doszło. Taka sytuacja miała miejsce mimo tego, że Sekretarz MTK wysłał dwie noty werbalne do Mongolii, prosząc o informacje na temat wizyty i ponawiając prośbę MTK o współpracę w aresztowaniu i wydaniu Władimira Putina.
W tle tej dyskusji media poinformowały, że Federacja Rosyjska planuje budowę gazociągu ‘Power of Siberia 2’ przez Mongolię w celu dostarczania gazu do Chin, z możliwymi dostawami do Mongolii[5]. Ilustruje to jednoznacznie, w jaki sposób interesy geopolityczne mogą wpływać na egzekwowanie zobowiązań wynikających ze Statutu Rzymskiego. Jasno wybrzmiewa bowiem w tej sprawie, że dyplomatyczne działania doprowadziły do tego, że Mongolia nie wypełniła swoich zobowiązań i nie wykonała nakazu aresztowania. Rola polityki jest więc niezwykle istotna w dyskusji nad egzekwowaniem przepisów Statutu Rzymskiego i możliwości oddziaływania MTK. Większość kwestii zależy od państw i ich woli, a co więcej nie zostały zaprezentowane do tej pory alternatywy, które zapewniałyby MTK możliwość realnego wpływu na wywarcie presji na państwo celem podjęcia współpracy.
Czy
Mongolia poniesie odpowiedzialność?
Podobna sytuacja miała miejsce w
2015 r., kiedy poszukiwany nakazem aresztowania MTK Omar Al-Bashir udał się na
wizytę do RPA, czyli państwa-strony Statutu Rzymskiego. Izba Przygotowawcza MTK
orzekła co prawda, że RPA nie wypełniła swoich zobowiązań, nie aresztując Omara
Al-Bashira podczas jego wizyty[6].
Izba postanowiła jednak nie kierować sprawy braku współpracy RPA do
Zgromadzenia państw-stron lub Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów
Zjednoczonych. RPA nie poniosło więc żadnych dotkliwych konsekwencji ze strony
MTK.
W sprawie Mongolii MTK postanowił podjąć bardziej radykalne kroki. Przy tym, wzięto pod uwagę wyjaśnienia tego państwa, które stwierdziło, że prezydent Władimir Putin, jako urzędująca głowa państwa, posiada immunitet na mocy zwyczajowego prawa międzynarodowego, stwierdzając, że uhonorowanie wniosku MTK o jego aresztowanie naruszyłoby istniejące zobowiązania prawne Mongolii. Izba Przygotowawcza MTK nie podzieliła jednak tej argumentacji i podjęła decyzję o zgłoszeniu tej sprawy do Zgromadzenia Państw-Stron[7].
Izba Przygotowawcza MTK ustaliła, że brak aresztowania i wydania Władimira Putina przez Mongolię, pomimo wniosku MTK, stanowi naruszenie Statutu Rzymskiego, utrudniając MTK wykonywanie jego uprawnień na mocy art. 87 ust. 7 Statutu Rzymskiego[8]. Biorąc pod uwagę powagę tego braku współpracy, Izba postanowiła skierować sprawę do Zgromadzenia Państw-Stron. Potwierdzając niezależność MTK, Izba podkreśliła, że immunitet osobisty, w tym głów państw, nie ma zastosowania przed MTK, a państwa-strony muszą w pełni współpracować, aby utrzymać jego mandat do zajmowania się poważnymi zbrodniami międzynarodowymi.
Zatem teraz kwestia odpowiedzialności Mongolii za brak podjęcia określonych działań wynikających ze zobowiązań wobec MTK przeniosła się z Izby Przygotowawczej MTK na Zgromadzenie Państw-Stron. Otwartym pytaniem pozostaje to, jakie działania podejmą państwa i czy postanowią ukarać Mongolię, a jeśli tak, to w jaki sposób. Bez wątpienia podjęte kroki będą podstawą do dalszej dyskusji i ustanowią standardy działania w podobnej sytuacji w przyszłości. Wiele będzie zależało od woli politycznej, która ma szczególne znaczenie w międzynarodowym sądownictwie karnym i często determinuje podejmowane w ramach niego działania. Przy tym, potencjalne działania państw mogą doprowadzić do wzmocnienia procedur egzekwowania nakazów aresztowania MTK. Jednakże przy braku jakiejkolwiek reakcji możliwe jest dalsze osłabianie systemu egzekwowania decyzji podejmowanych przez MTK.
Podsumowanie
W swojej decyzji Izba MTK podkreśliła, że terminowa i staranna współpraca w zakresie aresztowania i wydawania podejrzanych ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania MTK, wymagając od państw wykorzystania wszelkich rozsądnych środków w celu wypełnienia ich zobowiązania do wymierzenia sprawiedliwości, zgodnie z Preambułą Statutu Rzymskiego[9]. Oczywiste jest więc, że możliwość egzekwowania nakazów aresztowania wydawanych przez MTK jest podstawowym elementem składającym się na jego skuteczność. Jest to jednak utrudnione ze względu na brak innych sposobów na podjęcie działań zachęcających do realizacji zobowiązań niż presja polityczna. Jako jej przejaw można uznać przecież skierowanie sprawy do Zgromadzenia Państw-Stron, gdzie reprezentacje polityczne poszczególnych państw będą podejmowały decyzje w zakresie ewentualnej odpowiedzialności Mongolii. Pozostaje więc z uwagą przyglądać się działaniom Zgromadzenia Państw-Stron i potencjalnemu powstaniu nowych standardów dotyczących egzekwowania nakazów aresztowania i w szerszym zakresie innych decyzji MTK.
Autor:
Kamil Sobański, doktorant w Centrum Digital Justice działającym na Wydziale
Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego
[1] Situation in Ukraine: ICC
judges issue arrest warrants against Vladimir Vladimirovich Putin and Maria
Alekseyevna Lvova-Belova
<https://www.icc-cpi.int/news/situation-ukraine-icc-judges-issue-arrest-warrants-against-vladimir-vladimirovich-putin-and>.
[2] Zob. Natasha Booty & Will
Ross, Arresting Vladimir Putin in South Africa would be 'declaration of
war', says Ramaphosa,
<https://www.bbc.com/news/world-africa-66238766>.
[3] Putin remotely attends BRICS
summit in South Africa while facing war crimes warrant <https://www.pbs.org/newshour/world/putin-remotely-attends-brics-summit-in-south-africa-while-facing-war-crimes-warrant>.
[4] Kremlin says it has ‘no
worries’ about Putin visit to Mongolia despite an ICC warrant for his arrest,
<https://apnews.com/article/putin-mongolia-visit-icc-arrest-warran-b7676313dfb9d1933256bcce37d32752>.
[5] Terrence Edwards, Putin
Boosts Russia-Mongolia Economic Ties in Contentious Visit <https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-09-03/putin-set-to-meet-top-mongolian-leaders-despite-calls-for-arrest>.
[6] Al-Bashir case: ICC
Pre-Trial Chamber II decides not to refer South Africa’s non-cooperation to the
ASP or the UNSC <https://www.icc-cpi.int/news/al-bashir-case-icc-pre-trial-chamber-ii-decides-not-refer-south-africas-non-cooperation-asp-or#:~:text=Today%2C%206%20July%202017%2C%20Pre,failed%20to%20comply%20with%20its>.
[7] Ukraine situation: ICC
Pre-Trial Chamber II finds that Mongolia failed to cooperate in the arrest and
surrender of Vladimir Vladimirovich Putin and refers the matter to the Assembly
of States Parties <https://www.icc-cpi.int/news/ukraine-situation-icc-pre-trial-chamber-ii-finds-mongolia-failed-cooperate-arrest-and>.
[8] Zob. Finding under article
87(7) of the Rome Statute on the non-compliance by Mongolia with the request by
the Court to cooperate in the arrest and surrender of Vladimir Vladimirovich
Putin and referral to the Assembly of States Parties, ICC-01/22 <https://www.icc-cpi.int/sites/default/files/CourtRecords/0902ebd1809d1971.pdf>.
[9] Tamże, § 41.
wtorek, 22 października 2024
Webinar „Artificial Intelligence and International Human Rights Law”
Poznańskie Centrum Praw Człowieka INP PAN serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w seminarium online. Będzie ono poświęcone niedawno opublikowanej przez Edward Elgar Publishing monografii "Artificial Intelligence and International Human Rights Law" przygotowanej pod redakcją prof. Michała Balcerzaka i dr Julii Kapelańskiej-Pręgowskiej.
Spotkanie odbędzie się 28 października (poniedziałek) o godz. 18.00 na platformie MS Teams
Link do spotkania: tu.
Link do monografii: open access
Link do wydarzenia: FB